OVDS kan vise til et resultat på tolv millioner kroner før skatt første halvår i år. Det er dobbelt så mye som samme periode i fjor, viser konsernets resultat for første halvår 2005.
Hurtigruta i minus
Verdens vakreste sjøreise er ingen økonomisk gallionsfigur for OVDS, tvert i mot. Så langt i år går hurtigrutedrifta med nesten 31 millioner kroner i minus.
Driftskostnadene er høye i forhold til antall passasjerer som reiser mellom Bergen og Kirkenes gjennom hele året. Så langt i år er passasjernedgangen på seks prosent, og i tillegg presser verdensmarkedet bunkersprisen (drivstoff) til vers. Så langt i år har OVDS punget ut ti millioner kroner mer for drivstoffet, sammenlignet første halvår i fjor.
Tjener penger i fjerne farvann
Tallene viser at det ikke er nok penger å hente på det tradisjonelle hjemmemarkedet for hurtigruta. Men det lønnet seg å sende "MS Nordnorge" til Chile og Antarktis i vintermånedene. Det sammen med nostalgisk cruise i Lofoten og litt hotelldrift, ga et pluss på 7,5 millioner kroner.
Kjemperesultat på lokaltrafikk
Selv om hurtigruta er et pengesluk, er det likevel andre områder som drar opp resultatet kraftig. Lokaltrafikken gir OVDS et resultat på 28 millioner kroner første halvår. Det er nesten 38 millioner kroner bedre enn tallene selskapet la frem etter første halvår i fjor.
Må tenke nytt
Administrende direktør Jan Kildal i Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskap sier de nå tenker nytt, for å snu underskuddet til hurtigrutene. Så langt i år har hurtigrutene til OVDS og Troms Fylkes Dampskibsselskab gått med 47 millioner kroner i underskudd, men ifølge Kildal er de allerede i ferd med å snu den negative trenden.