Konsekvensutredningen for utbygging og drift av Hansteen-feltet (tidligere Luva) utenfor Nordland ble offentliggjort tidligere denne uken.
– Jeg stiller meg undrende til at verken politikere eller næringsliv er kommet på banen, sier varaordfører Hanne Nora Nilssen (V) til NRK.no.
Aasta Hansteen-funnet ble oppdaget i 1997. Det ligger om lag 300 km nordvest for Sandnessjøen, og forventet oppstart er i fjerde kvartal 2016.
Det er nå knappe tre måneders høringsfrist til konsekvensutredningen.
– Skal vi få endret på noe, må dette skje ved politisk press opp mot beslutningstakerne i Statoil før Statoil sender «Planen for utviklingen og drift av Aasta Hansteen» til behandling i Stortinget. Planen skal vedtas i juni 2013. Erfaringsmessig viser det seg nesten umulig å få endret på planen når den er sendt fra operatørselskapene og til behandling i Stortinget, sier Nilssen.
Verdens største flytende plattform
Aasta Hansteen-feltet vil få verdens største flytende plattform, bygd i stål. Nordland har krevd at gassen må ilandføres deres fylke for å skape ny industri. Det kommer ikke til å skje. En rundt 500 kilometer lang gassrørledning vil bli lagt fra feltet til gassterminalen Nyhamna i Aukra utenfor Molde.
- Les også:
Sandnessjøen får forsyningsbasefunksjonen, Brønnøysund helikopterbasen, og Harstad driftsorganisasjonen.
Statoil har ambisjoner om at utbyggingen til rundt 50 milliarder kroner skal sette tydelige spor i Nordland.
– Det legges opp til at lokalt næringsliv også skal få anledning til å konkurrere om kontrakter, og at Statoil ønsker å hjelpe til med å få lokalt næringsliv med på banen. Det er vi fornøyd med, sier varaordføreren i Alstahaug.
– Jobber forsvinner sørover
Like fornøyd er hun ikke med at bare 65 prosent av driftsorganisasjonen er planlagt lagt til Harstad.
– Nordlandspolitikerne må på banen for å endret dette. De resterende 35 prosent av organisasjonen vil bli lagt utenfor regionen, det vil si sørpå. Dette må vi med politisk press klare å få endret på. Ser ingen umiddelbare grunner for at det ikke går an å legge opp mot 100n prosent av driftsorganisasjonen her i nord, sier Nilssen til NRK.no.
Statoil har heller ikke valgt en ordning med en fremskutt driftsorganisasjon (driftsstøttefunksjon) på Helgeland.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Dette til tross for at Harstad kommune, Nordland fylkeskommune, kommunene på Helgeland, Petro Arctic har anbefalt dette i sine høringsuttalelser. Med andre ord har regionen (Sør-Troms og Nordland) samlet anbefalt at det opprettes en fremskutt driftsstøtte på Helgeland, sier Nilssen.
– Må på banen
Hun mener at næringslivet, og politikerne i Nordland nå stå samlet og jobbe opp mot Statoil-systemet for å få dette endret før planen for utvikling og drift sendes til behandling i Stortinget.
– For regionen vil det ha stor betydning om vi klarer å få Statoil til å øke størrelsen på driftsorganisasjonen som legges til regionen, og da også med en fremskutt driftsenhet på Helgeland, sier Hanne Nora Nilssen.