NRK Meny
Normal

TV-sketsj fra 90-tallet ble virkelighet

En ny krem hevdes å garantere fiskelykke og sørge for at du får akkurat den fisken du vil ha - akkurat som i en gammel TV-sketsj i humorserien «Øystein og meg».

Øystein og meg var en norsk humorserie som gikk på NRK1 i tre sesonger: vinteren 1997, høsten 1999 og høsten 2001. Alle med Øystein Bache og Rune Gokstad.
Øystein og meg var en humorserie som i utgangspunktet var studiobasert, men som var krydret med en masse sketsjer og pussige innslag. Serien hadde også musikalske innslag.

I TV-sketsjen skal komikerduoen Rune Gokstad og Øystein Bache demonstrere en ny luktsalve som skal smøres på fiskekroken og garantere fiskelykke. Her kan du se hvordan det går.

Det høres ut som en tvilsom fiskeskrøne, men den er faktisk helt sann. Nordnorske forskere har funnet opp et agn basert på marine råstoffer, som ifølge forskerne skal gi deg akkurat den fisken du vil ha.

Komiker Rune Gokstad ler høyt og lenge når han hører om den nye vidunderkremen – som han og kollega Øystein Bache var først ute med å «lansere».

Rune Gokstad

– Som gutt var jeg veldig opptatt av fiske. Min morfar lærte meg å spytte på blåskjellagn, for å nøytralisere luktene som kom fra fingrene, sier Rune Gokstad.

Foto: Stein Hage / NRK

– Jeg hadde aldri trodd at dette kunne bli virkelighet. Da vi laget sketsjen på 1990-tallet, virket dette så fjernt at det passet godt i et tøyseinnslag. Det er morsomt å se at virkeligheten innhenter humoren, ler komiker Rune Gokstad.

I TV-sketsjen skal komikerduoen Rune Gokstad og Øystein Bache demonstrere en ny luktsalve som skal smøres på fiskekroken og garantere fiskelykke. Gokstads rollefigur er uheldig og griser krem på fingrene. Deretter stikker han handa ned i vannet hvor store gjedder ligger og vaker.

Hvordan det går kan du se i videoen øverst i saken.

Vil teste agnet

Nå har Gokstad lyst å prøve luktkremen.

– Det hadde vært morsomt. Om en uke skal jeg på fisketur sammen med to kamerater. Kanskje jeg må ta med meg en tube?

Da vil han unngå å gjøre samme tabbe som i sketsjen, nemlig å grise krem på fingrene og stikke dem ned i vannet.

– Mitt råd til alle hobbyfiskere som nå skal investere i agnkrem. Bruk gummihansker!

«Haill» på tube

Det nye agnet – som på en video på YouTube introduseres som «Haill på tube» – er utviklet av gründer Svein Kvalvik fra Lofoten og firmaet Polybait AS med base i Forskningsparken i Tromsø.

Det Rune Gokstad nå lurer på er om gründerne har sett på gamle episoder av humorserien «Øystein og meg».

– Men de kan jo også bare hatt mye dårlig fiskelykke.

– Tre ulike agn

Videoen viser hvordan torsken responderer på produktet. FOTO: Nofima.

At fisken ikke biter er en kjent følelse, innrømmer gründeren, som er født og oppvokst i Norges mest fiskerike region, Lofoten. Men det var også en annen årsak til at han ville finne opp et nytt og bedre agn, som i dag markedsføres under navnet «KvalvikBait».

– Når du er på fisketur, vil du gjerne ha én spesiell type fisk. Jeg tenkte at det må være mulig å selektivt velge ut de fiskeartene man vil fiske, forteller gründer Svein Kvalvik til NRK.no.

Med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge gikk han i 2011 i gang med et forskningsprosjekt sammen med Nofima i Tromsø og Sintef i Oslo. Målsettingen var å utvikle et kunstig agn som baserte seg på reststoffene fra fiskeindustrien som et ledd i et mer bærekraftig fiske.

Under studiene fant vi ut at dette var noe vi også kunne tilby fritidsfiskere.

Svein Kvalvik

– Men under studiene fant vi ut at dette var noe vi også kunne tilby fritidsfiskere som en krem for å smøre på fluer og jigg for fiske, fortsetter Kvalvik.

Gjennom mange forsøk kom de til slutt fram til tre ulike typer agn som kan brukes for å fiske henholdsvis torsk, kveite og ørret/laks/røye.

Teorien bak er enkel: Ulike fiskearter foretrekker ulike lukter og smaker, og det er dette konseptet gründerne har utnyttet til fulle.

– Det kan sammenlignes med den lukten man kjenner når man kommer inn i en restaurant. Lukten av mat gjør at man blir sulten, og vi ser at det har samme effekt på fisken. Torsken kan kjenne lukter opptil 800 meter unna, sier Kvalvik.

Han forteller at fisken foretrekker ulik mat til ulike typer av året.

– Fiskerne må også gå etter dette mønsteret, og tilpasse agnet til de forskjellige sesongene. De som har prøvd dette produktet har hatt veldig gode erfaringer, forklarer han.

(artikkelen fortsetter under)

Gründer Svein Kvalvik og seniorforsker Sten Siikavuopio i Nofima

– Jeg tenkte at det må være mulig å selektivt velge ut de fiskeartene man vil fiske, forteller gründer Svein Kvalvik. Her sammen med Sten Siikavuopio i Nofima (til venstre).

Foto: Bjørn Joachimsen / Bjørn Joachimsen

Velegnet til fiskesupper

Det er anslått at 60 gram krem har samme effekt som ett kilo sild brukt som agn.

Nyvinningen kan derfor bety at linefiskere ikke lenger trenger å bruke matfisk som agn. Det er gode nyheter i en tid der bærekraft er et viktig nøkkelord. Produktet er dessuten nedbrytbart, og prisen skal ikke være verre enn det fiskere kjøper til linefiske i dag.

– Bruk av matfisk som agn er forbundet med høye kostnader. I kremen er det dessuten ingen kjemiske tilsettinger, noe som også gjør den velegnet til matlaging, sier Kvalvik.

Agnet skal nemlig være ypperlig som smakstilsetning, spesielt i fiskesupper.

– Vi har allerede fått henvendelser fra utlandet om bruk av agnet i matproduksjon, fortsetter Kvalvik.

– Allerede på markedet

Produktet er allerede å få kjøpt hos 65 forhandlere i Norge.

– Salget går godt, det er levert mange tusen ut på markedet, sier Kvalvik.

Nylig inngikk firmaet nødvendige avtaler for å få solgt kremen via den amerikanske nettbutikken Amazon. Det gjør at produktet vil bli tilgjengelig over hele verden. Gründerne har også sendt produktprøver til Japan for å teste interessen.

Til høsten skal selskapet starte linefiskeforsøk i stor skala, og har fått 430.000 kroner i støtte fra Fiskeridirektoratet. Da blir det leid inn båter som skal bruke «KvalvikBait» i stedet for tradisjonelt agn.

– Så langt har dette først og fremst vært et produkt for sportsfiskere, men nå oppskaleres det og industrialiseres, sier Kvalvik.

At det nå er mulig å skreddersy lukt og smak betyr at det åpnes for et selektivt fiske.

– Vi lager nå agnet som en kabel til linefiskerne som kuttes opp når det blir egnet. Det skjer til høsten, men nå gleder vi oss først og fremst over de fremskritt forskningen har gitt den siste tiden, avslutter Kvalvik.