Hopp til innhold

Uten mobildekning i to døgn: – Telenor driter i folk i distriktene

For andre gang i år er innbyggerne i Nusfjord i Lofoten uten mobildekning over flere døgn. – Jeg er forbannet, sier hotelldirektør.

Nusfjord

Her i fiskeværet Nusfjord i Lofoten har innbyggerne nå vært uten Telenor-dekning i to døgn.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

Ragnar Palsson

Ragnar Palsson, regiondirektør i hotellkjeden Classic Norway.

Foto: Aina Rødal / NRK

Telenor sitt mobilnettverk setter et helt lokalsamfunns liv og helse i fare, mener regiondirektøren i hotellkjeden Classic Norway, som driver rorbuer og turistvirksomhet i Nusfjord i Lofoten.

– Vi mistet dekningen på lørdag og har vært uten telefondekning i to døgn. Vi føler oss nedprioriterte. Telenor driter i folk i distriktene. Jeg er forbannet, sier Ragnar Palsson på telefon fra Reine i Lofoten, der dekningen er bedre.

Dette er andre gang i år at fiskeværet Nusfjord i Flakstad kommune er uten Telenor-dekning. 9. februar i år var ni av Telenors 23 basestasjoner i Lofoten ute av drift og mange kunder var uten telefondekning.

– Går utover sikkerheten

De har fått beskjed om at feilen vil bli fikset mandag ettermiddag, da har de vært uten dekning i tre dager. Det ville aldri skjedd om dette var i mer sentrale strøk, mener Palsson.

– Det ville aldri skjedd i større byer. Da ville det blitt reparert med en gang. Det er fortvilende å ikke ha dekning når man har ansvar for et turistanlegg, sier han til NRK.

Han anslår at rundt 30 fastboende og 40–50 besøkende er uten dekning. De får mange klager fra turister som ikke får kontakt med omverdenen.

– Det som bekymrer er at vi har ansvar for sikkerheten til mange turister. Dersom noe skjer, for eksempel brann, er det vanskelig å få meldt ifra.

Den eneste muligheten er å ta ut sim-kortet og ringe nødnummeret. Noe som er en tidkrevende prosess med en smarttelefon.

– Vi har heldigvis funnet et par Netcom-telefoner. Vi har nå satt opp vakt i fiskeværet som går 24 timer i døgnet til å ivareta sikkerheten til egne ansatte, tilreisende og eventuelt kunne bistå innbyggerne.

Laster Twitter-innhold

Telenor: – Gjør det vi kan

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge.

Foto: Telenor

Telenor vet ikke årsaken til at basestasjonen datt ut tidlig lørdag morgen, men feilen vil bli rettet mandag ettermiddag, forklarer dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.

– Det vil alltid være noen basestasjoner som er ute, og alt er ikke like enkelt å ta tak i med en gang. At dette har skjedd to ganger i år i Nusfjord, er ikke ekstremt mye.

Hvor mange som er rammet, vet ikke dekningsdirektøren. Konfrontert med hotelldirektør Palssons kraftsalver om nedprioritering av distriktene, sier Amundsen følgende:

– Dette spørsmålet dukker opp hele tiden. Om feilen er i Bodø, Svolvær eller Nusfjord, er det samme reglene som gjelder for rettetid. Vi kan ikke reise ut til alle stasjoner 24 timer i døgnet hele året.

– Vi gjør alt vi kan for å holde nettet oppe. Jeg får håpe han som hotelleier har noe annet en mobiltelefon å kommunisere med, sier Amundsen.

Oppdatering: Klokken ett mandag melder Telenor at feilen er rettet og dekningen tilbake.