Organisasjonen Protect Wild Scotland har klaget flere butikkjeder og lakseoppdrettere inn til britiske konkurransemyndigheter for misvisende informasjon, melder avisen The Scotsman.
Laksen som selges i dagligvarekjedene Tesco og Aldi har vist seg egentlig å være fra Norge og Færøyene, men markedsføres og selges som skotsk villaks i britiske butikker.
- Les også: Må finne andre markeder for laksen
Villedende markedsføring
Det siste året har det blitt etablert lover for å sikre at forhandlere merker fiskeprodukter som vill eller som oppdrett når det kommer til salg av laks.
Protect Wild Scotland har nå loggført femten ulike tilfeller av det de mener er brudd på disse kravene.
– Kravene til merking er til for å sikre at forbrukerne er utstyrt med nødvendig informasjon for å ta bevisste valg om produktene de kjøper, skriver leder av Protect Wild Scotland, Jenny Scobie i et klagebrev.
Den britiske matgiganten Tesco ble i april i år tvunget til å stanse en markedsføringskampanje etter at det kom fram at laksen de skulle selge som «100 prosent skotsk» egentlig var i fra Norge.
– Våre klager viser at det foregår en systematisk svindel og villedende markedsføring av oppdrettslaks i Storbritannia og internasjonalt, skriver Scobie.
Videre skriver hun at «forbrukerens valg i laksemarkedet brytes systematisk ned ved bruk av bevisst villedende markedsføring og villedende merking som skjuler det faktum at mesteparten av laksen kommer fra oppdrettsnæringen og er ikke vill.»
- Les også: Markedsfører laks for millioner
Vil unngå forvirring
Den tyske supermarkedkjeden Aldi bekreftet lørdag kveld at de ville fjerne "Best of Scotland"-merkelappen fra norske fiskeprodukter for å unngå forvirring.