Herfra drømmer de om å fjernstyre Norges flyplasser

Det står mange hundre millioner kroner på spill når Avinor skal avgjøre hvor norsk lufttrafikk skal styres fra.

Ny luftfarts-teknologi på Røst Lufthavn sørger for et ubemannet kontrolltårn. Snart kan passasjerfly bli fjernstyrt gjennom 14 videoskjermer.>

Passasjerflyene som lander på Røst blir dirigert fra flytårnet i Bodø gjennom 14 videoskjermer. Kanskje vil store deler av luftfarten i Norge bli styrt herfra en gang i fremtiden?

I fremtiden kan i alt 36 av 46 norske flytårn bli fjernstyrte, som et ledd i Avinors sparetiltak.

Det vil si at ett tårnsenter kan styre store deler av norsk lufttrafikk ved hjelp av videoskjermer.

Avinor mener fjernstyring kan redusere kostnadene for tårntjeneste på lufthavnene med om lag 30–40 prosent. Det er viktig for Avinor som må kutte 1,5 milliarder på tre år.

Men det er også viktig for lufthavnene som kjemper om hvor det såkalte tårnsenteret som skal fjernstyre luftfarts-Norge skal plasseres.

Avinor har tre alternativer: Bodø lufthavn, Værnes i Trondheim og Gardermoen.

150 arbeidsplasser

Bodø-ordfører Ole Hjartøy forteller at det er snakk om mange arbeidsplasser.

Ole Henrik Hjartøy

Bodø-ordfører Ole Hjartøy.

Foto: Simon Piera Paulsen / NRK

– Dette er svært viktig for Bodø. Som jeg forstår det, er det 15 flyplasser som skal fjernstyres i førsteomgang, og deretter kan det bli snakk om langt over 30 flyplasser. Det betyr at det om få år kan være snakk om 150 arbeidsplasser, sier han til NRK.

Det fjernstyrte systemet har allerede vært testet ut i Bodø, som ved hjelp av et kameratårn og 14 videoskjermer har fjernstyrt flytårnene på lofotøyene Værøy og Røst.

Kameralinsene leverer 360 graders oversikt over vær, trafikk og landingsforhold.

Hjartøy mener Bodø er en god kandidat.

– Det har en enorm kompetanse i Bodø allerede. Vi har allerede fjernstyrt Værøy og Røst og vi viser at vi kan. For Bodø by vil dette være utrolig viktig. Vi er luftfartsbyen i Norge, og det vil vi fortsette å være.

Holder kortene tett til brystet

Bodø-ordføreren håper at avgjørelsen blir tatt raskt, men Avinor holder kortene tett til brystet.

Kristian Løksa

Kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

Foto: Per Thrana

– Det er en viktig avgjørelse. Det er snakk om investeringer til mange, mange hundre millioner kroner. Vi vil bruke den tiden vi trenger for å ta en avgjørelse og få en god løsning, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

Løksa vil ikke si hvor lang tid Avinor skal bruke, men det er snakk om flere år, forteller han.

Men erfaringene fra fjernstyring av Værøy og Røst fra Bodø viser at systemet fungerer, sier Løksa.

– Testingen har gått veldig bra. Teknologien fungerer og vi vil ta med oss dette videre til flere lufthavner.

Slik fungerer de fjernstyrte flytårnene:

Fjernstyring kan bli redningen for 15 av de minste flyplassene i Nord-Norge. I dag viste Avinor frem den nye teknologien for samferdselsministeren, og han lot seg imponere.

– Dette er fremtida. Det tror jeg det ikke skal herske noe tvil om, sa konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen på besøk i Bodø i mars i 2014.