– Vil gi svar på hva som skjedde i cockpit like før ulykken

Lederen for den norske havarikommisjonen tror funnet av Hercules-flyets svarte boks vil løse mysteriet om ulykken. – Boksen ser veldig intakt ut, sier han.

Det har vært flere uoppklarte mysterierer om hva som skjedde da et av Forsvarets Hercules C-130 J-fly krasjet inn i fjellveggen på Sveriges høyeste fjell Kebnekaise 15.mars. Fem norske offiserer omkom i ulykken.

Siden den gang har søket etter den såkalte svarte boksen, taleregistratoren, pågått. Nå er en en av de to svarte boksene funnet av en svensk fjellfører.

– Dette er et veldig viktig funn, sier Per Egil Rygg, leder for Havarikommisjonen etter flystyrten i Kebnekaise.

Han forteller at boksen vil kunne gi svar på hva som foregikk i cockpit før det katastrofale krasjet i fjellveggen.

– Når vi får lastet ned informasjonen fra den vil vi også kunne kartlegge all kommunikasjon som har foregått i cockpit, både internt og ut til eksterne aktører, sier Rygg.

– Ser veldig intakt ut

Han har store forhåpninger til at det skal være mulig å få ut nyttig informasjon fra taleregistratoren.

– Den ser ut til å være i veldig god stand, så ut i fra det tror jeg vi vil kunne finne all den informasjon som vi trenger, sier Rygg.

På grunn av vanskelige leteforhold har søket etter savnede deler fra Herculesflyet vært satt på vent de siste månedene. Men den siste uken har jegerbataljonen, politiet og den svenske havarikommisjonen lett etter de to svarte boksene i området hvor det det norske Hercules-flyet som styrtet.

Funnet 100 meter fra ulykkestedet

Boksen ble funnet i lørdag formiddag ved en tilfeldighet, 100 meter fra stedet der flyet krasjet i fjellveggen.

– Det var veldig bratt der og vi måtte bruke et tau for å fire oss ned til boksen. Da jeg gravde den frem, så jeg med en gang hva jeg hadde funnet. Det står «voice recorder» på boksen, sier fjellfører Carl Johan Olafsson til Aftonbladet.

Per Egil Rygg

TROR DE VIL FÅ SVAR: Leder for havarikommisjonen, Per Egil Rygg, tror funnet vil gi kommisjonen de svarene de har manglet.

Foto: Ola Helness / NRK

– Fikk beskjed om å fly lavere

11. mai presenterte den svenske havarikommisjonen en foreløpig rapport på en pressekonferanse i Oslo.

Der kom det frem at Hercules-flyet skal ha vært i en sky da ulykken inntraff. Mannskapet hadde dermed ingen anelse om hva som ventet dem før noen få sekunder forut for ulykken, konkluderte kommisjonen i rapporten.

Om dette var det faktiske hendelsesforløpet er noe av det som nå kan komme fram via funnet av taleregistratoren.

I rapporten kom det også fram at flygelederne i Kiruna skal ha gitt beskjed til flyet om at de kunne fly lavere enn toppen av Kebnekaise, som har en høyde på 2.111 meter over havet.

Nå vil også dette momentet kunne bli belyst.

Vil fortsette søket etter flere deler

Søket etter flere vrakrester vil fortsette på Kebnekaise de neste ukene.

– Akkurat nå blir boksen oppbevart på en egnet plass. Rundt 20.august vil vi så ta denne boksen med til et labratorium i England. Der vil de hjelpe oss med å hente ut den informasjonen vi trenger, sier Rygg.

Hercules

ØVELSE: Det var Herculesflyet 'Siv' som styret i fjellveggen i Kebnekaise under Nato-øvelsen Cold Response.

Foto: Forsvaret