NRK Meny
Normal

Hercules-rapporten klar om ei uke

Den har blitt utsatt en rekke ganger. Nå bekrefter den svenske havarikommisjonen at rapporten etter Hercules-ulykka endelig kan presenteres.

Leteaksjon etter Hercules-flyet Siv, i Kebnekaise-området, Nord-Sverige.

Rapporten etter Hercules-ulykka legges frem om ei uke ifølge den svenske havarikommisjonen. Her fra leteaksjonen etter ulykka.

Foto: Christian Nørstebø / Forsvarets forum. / Forsvarets Forum

Rapporten legges frem 22. oktober. Det skal skje under en pressekonferanse på Radisson hotellet SkyCity ved Arlanda lufthavn i Stockholm.

Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen bekrefter dette overfor NRK.no.

Omfattende materiale

Statens havarikommisjon i Sverige skal egentlig presentere sine rapporter innen ett år etter ei ulykke. Men 15. mars var de langt fra ferdige med arbeidet.

Etter flere utsettelser skulle rapporten med endelige svar på hva som skjedde da Hercules-flyet styrtet og fem norske offiserer omkom, komme i starten av april. Slik ble det ikke.

Årsaken til de stadige utsettelsene har vært det svært omfattende materialet kommisjonen hadde å forholde seg til.

Noe av jobben i sluttfasen har ifølge Widholm vært å få ned antall sider slik at den blir overkommelig for de som skal lese den.

Minnemarkering på Kebnekaise

28 svenske soldater på toppen av Kebnekaise for å hedre sine norske kolleger ett år etter ulykken som tok fem liv.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Har ikke kommentert lekkasjer

Utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen

Utredningsleder i den svenske havarikommisjonen Agne Widholm bekrefter at rapporten vil legges frem om ei uke.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

I sommer publiserte den svenske avisen Norrbottens-Kuriren flere lekkasjer fra den kommende rapporten. Disse har verken det norske forsvaret eller den svenske havarikommisjonen ønsket å kommentere.

Avisen skrev blant annet at både det norske Luftforsvaret og det svenske luftfartsverket får kritikk i den hemmeligstempla rapporten.

Rapporten peker ifølge avisen på at varslingssystemet som sier fra dersom flyet kommer for nær bakken, var skrudd av og at Luftforsvaret ikke hadde begrensninger i hvordan denne innstillingen skulle brukes.

Resultatet var at besetningen ikke fikk noe varsel om at flyet var i ferd med å treffe bakken. I stedet lyste en lampe for å indikere at varslingssystemet var av.

I rapporten står det at kommentarer om bord i flyet tyder på at signalet ble feiltolket. Det heter også at mannskapet og flygelederne i Stockholm og Kiruna ikke fullt ut har forstått hverandres intensjoner.

Flere teorier

Tidligere har NRK.no presentert en mulig teori fra en erfaren flygeleder. Anders Forseth har jobbet som flygeleder i ti år og underviser også ved Luftfartskolen i Oslo. Han kom i fjor sommer med sin hypotese om hvordan ulykken kunne skje.

– Flygelederne i Kiruna tildeler primært høyde for å skille flyene fra hverandre, og det er pilotens ansvar å sørge for avstand til terrenget. Men bevisstheten rundt dette blir lav blant mange piloter fordi man glemmer at en klarering fra en flygeleder ikke nødvendigvis er sikker i forhold til terrenget rundt, sa Forseth til NRK.no.

Forseth mente svakheter ved piloters kunnskap til dette regelverket skaper en falsk trygghet, ved at man automatisk tolker innflygningshøyden som sikker, så lenge klareringen kommer fra en flygeleder.

For lav innflygningshøyde

I mai i fjor kom havarikommisjonen med en foreløpig rapport som viste hendelsesforløpet. Der kom det fram at «Siv» hadde fått en innflygningshøyde fra tårnet i Kiruna som var lavere enn høyeste punkt på Kebnekaise.

Hvordan denne beskjeden ble gitt, og akseptert av piloten, er foreløpig ikke kjent. Men havarikommisjonen har funnet både taleregistratoren og ferdskriveren til Hercules-flyet og forklaringen vil komme i den endelige rapporten.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Nyhetsreportasje fra NRK.
Hver dag havner store mengder med dårlig renset kloakk rett ut i fjordene våre. En rekke store norske kommuner bryter nemlig rensekravene viser NRKs kartlegging.