I disse dager gjenstår den aller siste kontrollen av sluttrapporten som skal gi svaret på hva som skjedde da det norske Hercules-flyet «Siv» krasjet i Sveriges høyeste fjell.
Utredningen, som er en av de største i historien for den svenske havarikommisjonen, har kostet 11 millioner kroner.
Så langt har den omfattende rapporten vært utsatt flere ganger. I mai ble det klart at rapporten ble utsatt for femte gang, men nå nærmer det seg slutten.
I august får havarikommisjonen de siste høringsuttalelsene, melder Sveriges Radio.
– Dette handler om kvalitetssikring, sier utredningsleder Agne Widholm.
– Vi vil ha en bekreftelse på at vi har forstått det vi har hentet inn på riktig måte. Selve analysen forbeholder vi oss retten til å konkludere med ut ifra den informasjonen vi allerede har innhentet, fortsetter han.
Hvis alt nå går som det skal blir sluttrapporten presentert i løpet av september.
– Har skapt hodebry
NRK har tidligere fortalt at Hercules-rapporten har blitt så omfattende at den har skapt hodebry for utrederne.
– Tidlig i utredningen hadde vi en ambisjon om å kunne presentere den endelige havarirapporten etter årsskiftet 2012/2013. Men stadig ny informasjon har gjort at vi har måtte utsette offentliggjøringen av sluttrapporten, sa utredningsleder Widholm i mai.
Vokste til 200 sider
Da hadde omfanget av rapporten vokst til 200 sider.
– En stor utredning hos oss ligger på mellom 50 til 100 sider. Denne rapporten har vokst til et omfang på nesten 200 sider allerede før 10. april. Så mange sider i en rapport gjør at det er blir vanskelig å fordøye for leseren. Derfor er vi nå i gang med å redusere antallet sider, forklarte Widholm.
I dag vil ha likevel ikke si at jobben har vært vanskelig.
– Men det har vært ganske komplekst. Det er mange forskjellige deler av rapporten som har tatt tid.
Visste ikke at de var på kollisjonskurs
Da den foreløpige konklusjonen ble lagt fram i fjor kom det fram at besetningen ikke fikk varsel om at noe var galt før de krasjet. Det var tett tåke da ulykken skjedde, og det kom ingen varselsignaler fra flyets instrumenter.
Havarikommisjonen kunne tidlig slå fast at flyet med fem nordmenn om bord hadde truffet rett i fjellveggen.
Hadde flyet lagt seg 70 meter høyere, ville det gått klar av fjellryggen. I den norske havarikommisjonens foreløpige rapport fra mai kom det fram at Hercules-flyet hadde fått beskjed fra flytårnet i Kiruna om å fly lavere enn toppen av Kebnekaise.
I august fant letemannskaper de såkalte svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren. Analysene av disse er nå fullført.
– Ingenting tyder på at besetningen var klar over at de var i fare. Ikke noe av den informasjonen som er avdekket så langt, tyder på det, sa leder Agne Widholm i havarikommisjonen.
Ifølge TV 2 kommer disse opplysningene til å stå i den endelige rapporten.