– Det er verst for passasjerene. Det blir mye risting og skaking. Jeg har i det minste et ratt å klore meg fast i, sier bussjåfør Sverre Bang. Han kjører flere ganger daglig på veistrekningen i Tjongsfjord i Rødøy.
– Det blir bare verre og verre år for år. Jeg må hele tiden prøve å kjøre unna de verste hullene.
Noen av hullene er 25 centimeter dype og når det regner har skolebussen enkelte ganger vært nødt til å snu. Nå er det på nippet til at bussjåføren nekter å kjøre på strekningen.
– Så ille som det er nå kan jeg ikke huske at det har vært, sier Bang.
Vedlikeholdsetterslepet øker stadig
Men det er ikke bare i Rødøy de er lei av å humpe seg avgårde på en hullete fylkesveier.
I helga skrev NRK om Torbjørn Melvoll som heller kjører en ekstra mil til butikken, fremfor å bruke fylkesvei 901 mellom Straume og Ramberg i Bø i Vesterålen.
– Det ser ut som det har vært krig på hele veien, uttalte en oppgitt Melvoll.
Og skal vi tro tallene, er det flere oppgitte bilister rundt omkring i landet. For vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier er nå på 62 milliarder kroner. Det er mer enn ti prosent mer enn for bare tre år siden.
– En umulig oppgave
I utgangspunktet er det fylkeskommunens ansvar å oppgradere fylkesveiene, men fylkesråd for samferdsel, Wilfred Nordlund, sier det er en umulig oppgave.
– Etterslepet på fylkesveiene er nå blitt så stort, at det ikke er mulig for fylkeskommunene å ta det igjen. Det økonomiske handlingsrommet til fylkeskommunen er ikke akkurat romslig, mener Nordlund.
I år er samferdselsbudsjett i Nordland på 3 milliarder kroner. Samtidig er det totale vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i fylket på nesten 10 milliarder.
– Når man også skal bruke penger på hurtigbåter, ferger og brøyting, er det ikke så mye penger igjen til vedlikehold. Her må sentrale myndigheter enten inn med direkte tilskudd til vedlikehold, eller styrke fylkeskommunenes generelle økonomi.
Mener regjeringen tar sin del av ansvaret
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) skriver i en uttalelse til NRK at dagens regjering allerede har satset på vedlikehold.
– Jeg minner om at under forrige regjering var det økende forfall også på riksveier. Dagens regjering har derimot snudd denne utviklingen gjennom å opprioritere økte bevilgninger til riksveier. Etter mange tiår med negativ utvikling reduseres nå forfallet på riksveinettet. Det handler altså om å gjøre prioriteringer.
Han sier det er fylkeskommunens ansvar å vedlikeholde fylkesveiene, men svarer ikke på om det er aktuelt med ekstraordinære tiltak.