NRK Meny
Normal

Her kommer ferge- og hurtigbåtkuttene

En rekke ferge- og båtruter må kutte kraftig i antall avganger fra 2016 dersom fylkeskommunen ikke får mer penger.

De reisende i Nordland får langt færre fergeavganger å velge mellom fra 2016 dersom fylkeskommunen ikke får mer penger fra staten.

BUDSJETTDEBATT: Politikerne på fylkestinget i Nordland har vedtatt fylkesbudsjettet for neste år.

Det ble klart da fylkestinget i dag vedtok et budsjett og økonomiplan for de neste fire årene. I dag vedtok fylkestinget en omfattende kuttliste under årets siste fylkesting i Bodø.

Fylkesråd Tove Mette Bjørkmo for samferdsel sier det ligger an til kraftige kutt i tilbudet i 2016. Hele ni ferge og båtsamband må tåle 15 prosent kutt, mens tre samband kuttes fem prosent. (se hele kuttlista i egen faktaboks).

– Vi klarer å opprettholde ferge- og båtrutene, men må kutte i anløp, sier Bjørkmo til NRK.

Dyrere å reise

Fylkestingsrepresentant Marius Jøsevold (SV) mener mange av kuttene var unødvendige tøffe.

– Budsjettframlegget til fylkesrådet er litt som å skjære av seg armen for å spare på utgifter til votter – for så å oppdage at vottene kun selges i par. De har ikke klart å synliggjøre hva disse kuttene vil koste. Vi vet ikke hva kostnadene blir ved å kutte ut gårdsdrifta ved landbruksskolen i Kleiva, heller ikke alle kuttene innen samferdsel, sier Jøsevold.

Han frykter at signalene som regjeringen sender ut om mindre overføringer til distriktene, vil føre til økt fraflytting og nedlegginger innenfor næringslivet.

– Vi vil i årene framover se ei økt sentralisering. På sikt vil kuttene ødelegge for bosetting og sysselsetting i Nordland, mener han.

– Nødvendige kutt

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland forsvarer kuttene fra talerstolen på fylkestinget.

Foto: NRK

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) avviser at kuttene vil avfolke Nordland, men sier at nordlendingene må forberede seg på mer smalhans i årene som kommer.

– Vår jobb er å legge til rette for ny virksomhet slik at folk skal kunne ha sitt arbeid og virke langs kysten. Vi investerer i skoler i Mo i Rana og Leknes og investerer i vei. Men i årene framover vil vi hvert år få en reduksjon i inntektene vi får fra staten. Samtidig øker utgiftene våre. Det blir dyrere å drive båt og ferger. Vi plikter å legge fram et budsjett som er ansvarlig og gjennomførbart. Derfor vil vi de neste årene oppleve endringer innenfor båt- og fergetrafikken. Det vil også bli færre linjer på videregående skoler, sier Norvoll.

Dette er en utvikling fylkesrådslederen ikke er glad for.

– Vi må jobbe for å få regjering og storting til å erkjenne at det er behov for at kystfylkene får mer penger slik at vi kan ha et godt samferdselstilbud. Vi må få fram argumentasjonen om at den verdiskapningen som finnes langs kysten er viktig for landet. Da må det finnes ferge- og hurtigbåttilbud, framholder Norvoll.

Frp: – Tar for hardt i

Også Fremskrittspartiet synes fylkesrådet har tatt for hardt i, når de nå iverksetter hestekuren.

– Hovedproblemet er at de sender ut et signal til innbyggerne i Nordland om at det kommer til å gå ad undas i framtiden dersom vi ikke kutter. Selvsagt må vi regne med kutt, men vi vil ikke være med på alt de prediker fra fylkesrådet, sier gruppeleder Dagfinn Olsen i Frp.

Tidligere har han tatt til orde for at fylkeskommunen bruker altfor mye penger på ansatte i fylkesadministrasjonen.

Budsjettstøy over hele fylket

Fakkeltog i Steigen

FAKKELTOG: Samme ettermiddag som folk i Steigen tente faklene for å protestere mot kuttene i hurtigbåtruta, kom kontrabeskjeden fra fylket om at båtruta fredes ut neste år. Her er Lise Iversen og Kristin Sagnes (t.v.).

Det har vært mye støy i forkant av budsjettbehandlingen. Årsaken er de tøffe kuttene på rundt 200 millioner kroner fylkeskommune må gjennomføre. Politikerne gikk tidlig ut og varslet at kuttene ville ramme samferdsel og skoletilbud hardest.

Denne uka ble det kjent at billettprisene på buss-, ferge- og hurtigbåttrafikken vil øke med 15 prosent neste år.

Freder båtruter i ett år

I Steigen gikk innbyggerne i fakkeltog sist uke for å protestere mot at kommunen ville miste hurtigbåtruta til og fra Bodø. Samme dag kom beskjeden om at hurtigbåtruten er reddet takket være ei statlig bevilgning på 13 millioner kroner, som Nordland får gjennom budsjettforliket på Stortinget.

Fem millioner kroner går til å beholde gods på hurtigbåtene, mens åtte millioner kroner skal brukes til å jobbe fram løsninger for pendlere på Helgeland og Steigen. Dermed blir nedleggelsen av hurtigbåtrutene Dønna, Sandnessjøen og Nesna, og ruta mellom Bodø og Steigen utsatt. I tillegg opprettholdes godsdelen på Nordlandsekspressen og Trænaruta.