Hopp til innhold

Her har Statoil bommet på en komplisert språkregel

På tusenvis av plakater og bensinpumper har Statoil trykket «Miles – tar deg lengre». – Det vil koste flere millioner kroner å rette feilen, sier selskapet, som synes det hele er hjerteskjærende.

Språkfeil av Statoil

Statoil Fuel & Retail har brukt mye penger på ny dekor av bensinstasjonene sine, men har kanskje glemt å lese korrektur.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

I reklamen for sitt nye bensinprodukt har Statoil Fuel & Retail blingset på regelen for når man bruker adjektivet lengre og adverbet lenger.

– Det ille er at denne feilen trykkes på massevis av reklameplakater. Det er leit, sier rådgiver i Språkrådet, Eilov Runnestø, til NRK.

Tilsetningsstoffer i drivstoffet «Miles» skal gjøre at du kan kjøre langt, faktisk 2,7 prosent lenger.

Komplisert regel

Rådgiver i Språkrådet, Eilov Runnestø.

Rådgiver i Språkrådet, Eilov Runnestø, sier mange er forvirret av språkregelen.

Foto: Privat

Etter å ha fått tilsendt bilde av reklameplakatene, er Runnestø sikker i sin sak.

– Miles tar deg langt, er nok grunnsetningen her. «Miles» er subjekt. «Tar» er verbal. Men de gradbøyer, og da skal det være adverbet «lenger» i komparativ, forklarer hun.

Regelen er nemlig at «lengre» er komparativ av adjektivet «lang», mens «lenger» er komparativ av adverbet «lenge» og av intetkjønnsformen «langt» i adverbial funksjon. Ganske innviklet altså.

Runnestø forteller at hun fikk en telefon for noen uker siden med spørsmål om akkurat denne språkregelen. Hun kan ikke påstå at telefonen kom fra en i Statoil-systemet.

– Jeg bekreftet at det var en feil, og vedkommende syntes det var ille.

– Korrekt språk er viktig

Pål Heldaas i Statoil

Kommunikasjonsdirektør, Pål Heldaas.

Foto: Statoil / Pressefoto

Det var årvåkne kunder som først kontaktet selskapet om språkfeilen, men nedringt har de ikke blitt, ifølge kommunikasjonsdirektøren i Statoil Fuel & Retail Norge.

– Vi har fått noen få henvendelser rundt dette, sier Pål Heldaas til NRK.

Da selskapet kontaktet Språkrådet møtte de både forståelse og trøst.

– Det setter vi stor pris på. Likevel har vi som en landsdekkende virksomhet et ansvar for å bidra med korrekt språkføring. Vi kommer til å være ekstra nøye med korrektur og språk i fremtiden, sier han.

Kostbar språkblemme

Feilen er nå rettet opp i alt nyprodusert materiale, men slagordet er allerede distribuert over hele landet.

– Riktige og gale versjoner av slagordet «tar deg lenger» vil dessverre leve parallelt en stund fremover, sier Pål Heldaas.

Å erstatte merkingen på stasjonene og store mengder markedsmateriell vil koste flere millioner kroner.

– Særlig miljøvennlig vil det heller ikke være, men det er jo hjerteskjærende å ikke kunne rette opp en språkfeil når man først er blitt oppmerksom på den.

Har foreslått endring

Det er ikke første gang Språkrådet ser feil av denne sorten.

– Det er ikke så rart. Folk flest greier ikke alltid å skille bøyningen av de to adverbene «lenge» og adjektivet «lang». Det kan jeg av og til stusse over selv når jeg snakker fort. Går bilen lengre eller lenger? Svaret er lenger, sier Runnestø.

Hun forklarer at adjektivet lang bøyes lang, lengre, lengst når det står til et substantiv. En lang gutt. Ei lengre jente.

– Når det står til et verb, altså som adverb, bøyes det langt, lenger, lengst.

Hun tror at folk forstår hva som menes selv om lengre og lenger blandes, men synes det er leit at rettskrivinga blir feil. Telefonen for språkspørsmål hos Språkrådet får ofte spørsmål fra reklamebyråer som lurer på hvordan ting skrives.

– Det er nok mange som skulle ønske at denne språkregelen var enklere. For en del år siden foreslo Språkrådet å likestille bøyningen av adjektivet og adverbet, men dette gikk ikke Kulturdepartementet med på. Den er nok unødvendig tung, denne regelen.

Statoil går i baret på komplisert språkregel

– Det vil koste flere millioner kroner å erstatte merkingen på stasjonene og store mengder markedsmateriell. Særlig miljøvennlig vil det heller ikke være, sier Pål Heldaas fra Statoil Fuel & Retail.

Foto: Sigurd Steinum / NRK