De siste ti årene har det vært 85 ulykker på planoverganger her til lands. I dag så Jernbaneverket seg nødt til å invitere til pressekonferanse på Rognan i Nordland.
Et av stedene hvor det syndes oftest.
– Akkurat denne planovergangen ligger på topp fem i Norge for passeringer som ikke er i henhold til som det skal være, sier banesjef Tom Petter Høgseth i Jernbaneverket region nord.
Bekymret
I løpet av det siste året har lokførere rapportert om 13 biler som kjører over skinnene like før toget passerer på Rognan, til tross for varsel og at bommen ligger nede.
Høgseth synes tallet er altfor høyt og frykter nye sammenstøt mellom tog og de som krysser toglinjen ulovlig.
– I jernbanesammenheng er det mye. For hver hendelse er vi nærmere å få en ulykke på jernbanen.
- Les også:
Høy hastighet
Fartsgrensen for togene ved planovergangen på Rognan er 100 kilometer i timen. Et godstog med denne hastigheten kan bruke opp mot en kilometer på å stanse.
Planovergangen har som mange andre bommer på begge sider, men bommene sperrer bare et kjørefelt når de er nede. Men Høgseth går ikke med på at det får folk til å misforstå reglene.
– Det går an å kjøre forbi, men barrieren er satt. Det er akkurat som et rødt lys i trafikken.
- Les også:
Store bøter
Sju av ti sammenstøt mellom tog og bil i fjor skjedde på sikrede planoverganger. Og det er ikke bare bilistene som ignorerer bom og røde lys.
– Det er myke trafikanter som gående og syklende, som også blir registrert. Vi er rett og slett bekymret over at vi er inne i en dårlig trend. Vi ønsker å gå ut til de som er brukere av planovergangen og be om at de forholder seg til signalanlegget, Bente Kallbakk, som er sikkerhets- og kvalitetsrådgiver i Jernbaneverket.
Høgseth minner om at kan koste dyrt dersom du blir tatt på fersken.
– Vi har et samarbeid med politiet på dette. Dersom noen blir tatt er det store bøter ute og går fra deres side. Vi vil også anmelde hvis vi klarer å observere hvem som kommer over en stengt planovergang.
- Les også: