Hopp til innhold

Her er Hurtigrutens største eier

En shippingmilliardær fra Florida i USA blir Hurtigrutens største eier. Han går inn med 70 nye millioner kroner i selskapet.

Per Heidenreich

RIK AMERIKA-ONKEL: Per Heidereich går inn med 70 millioner i Hurtigruten.

Foto: Kåre Riibe Ramskjer / NRK

Hurtigrutens rike onkel i Amerika Per Heidenreich går inn med 70 millioner kroner og blir dermed den største eieren i det kriserammede selskapet, skriver Dagens Næringsliv.

Han får nå en eierandel på 22 prosent.

Per Heidenreich har også tidligere investert 70 millioner i Hurtigruten.

Ble advart

Tross advarsler fra eksperter satser han en stor del av formuen sin på at selskapet skal bli lønnsomt.

- Jeg håper dette er en investering mer mer med hjernen enn med hjertet. Jeg begynte å se på selskapet for halvannet år siden etter å ha lest om selskapet i DN. Det var et selskap med store problemer, men uante muligheter. Jeg ble veldig nysgjerrig da jeg så alt innholdet i selskapet og tenkete at børsverdien måtte være riv ruskende gal, sier Heidenreich til avisen.

Ny anbudsavtale

Hurtigruta ut fra Finnsnes mot Tromsø innhyllet i frostrøyk og bakom den Senja.

I MOTVIND: Fredag leverte Hurtigruten historisk dårlig minus 686 millioner kroner for 2008.

Foto: Torbjørg Myrheim

Heidenreich mener at en ny anbudsavtale med staten er viktig for å lykkes.

- Det finnes kommersielle alternativer. Hurtigruten trenger ikke å gå til 34 havner hver dag, sier han.

Historisk smell

I går leverte det kriserammede selskapet historisk dårlig minus 686 millioner kroner for 2008.

I fjerde kvartal er resultatet før skatt på hele 560 millioner kroner i minus til tross for en økning i antall gjestedøgn på hele 60 prosent sammenlignet med fjerde kvartal i fjor. Det hjelper lite at den underliggende driften er noe bedre i årets siste tre måneder enn året før.

Til salgs

Hurtigruten har lagt nesten alle virksomheter, bortsett fra hurtigrutedriften, ut for salg. I løpet av fjoråret kvittet Hurtigruten ASA seg med hoteller i Bergen, ferjer og hurtigbåter, reisebyråer og fraktselskapet Nor-Cargo Limited.
Selskapet har foreløpig ikke klart å finne kjøpere til sin eierandeler i busselskapet AS TIRB, godsselskapet Nor Lines, eller kjøpere til hurtigruteskipet M/S Nord-Norge. Fjoråret ble også sterkt preget av den intense dragkampen med staten for å få bedre betingelser i avtalen med staten om kjernevirksomheten – driften av kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

Berget av bankene

Hurtigruten Hovedkontor Narvik

Hurtigruten har lagt nesten alle virksomheter, bortsett fra hurtigrutedriften, ut for salg.

Foto: NRK

Tidligere denne måneden ble Hurtigruten reddet fra konkurs da bankene aksepterte en finansiell restruktureringsplan. I en rettet emisjon mot de største eierne har de største aksjonærene tegnet seg for 314 millioner kroner i aksjer som er verdisatt til 1 krone.
Generalforsamlingen har gitt styret fullmakt til at også de mindre aksjonærene skal få kjøpe aksjer til 170 millioner kroner.