Her er det «ingen» som protesterer på bompenger

Mens det er opprør mot bompenger flere steder i landet, øker satsene i Bodø uten de store protestene. Bilist Daniel Björkfors betaler gjerne bompenger for bedre veier.

Bodø trafikk bomstasjon

Riksvei 80 inn til Bodø sentrum er et av strekkene med bomstasjon. Det er veiarbeid langs hele innfartsstrekket til bykjernen.

Foto: Henrik Østensen Heldahl / NRK

– Jeg synes vi har fått fine veier her. Det er helt greit at vi må være med å bidra til det, sier bodøværingen Daniel Björkfors.

Bilistene i Bodø må gjennom én av åtte bomstasjoner for å kjøre inn til byen. Totalt er det 10 bomstasjoner i kommunen.

Over hele fylket ruster man opp veiene. E6 og Toventunnelen på Helgeland, Hålogalandsbrua og Bypakke Bodø har alle blitt til takket være bompenger.

Dette har medført mange bomstasjoner.

I Nordland ble det til sammen betalt 448 millioner i bompenger i 2018. Deler man det beløpet på antallet som bor i fylket, gir det et snitt på 1.842 kroner per innbygger. For Bodø var det samme tallet 2.796 per innbygger i fjor.

Ifølge Statens Vegvesen står bommene for 72 prosent av pengene som betaler for Bypakke Bodø. Det nasjonale snittet er rundt 28 prosent, skriver Minerva.

Nå øker man satsene i Bodø. Rådmann Rolf Kåre Jensen sier til Avisa Nordland at det ikke har før til sterke reaksjoner.

– Det er ingen som jubler for takstene i Bodø, men man går ikke til dramatiske aksjoner.

Ny E6 på Helgeland

Ny E6 på Helgeland er blant prosjektene i Nordland som er bomfinansiert.

Foto: Jan Fredrik Eliassen/Statens vegvesen

Små kostander

Bilist og bodøværing Björkfors blir ikke skremt av at Bodø kommune øker satsen fra 14 til 20 kroner for å passere bomringene.

Daniel Björkfors

Bodøværingen Daniel Björkfors betaler bompenger med glede.

– Foreløpig er det ikke så veldig store kostander knyttet til bompengene her. Jeg kan forstå det sørpå, der beløpene er mye høyere enn her.

Så det er verdt å betale mer?

– Ja, i hvert fall når resultatet blir så fint som det blir her i byen. Jeg tenker at vi må bidra til fellesskapet.

Opprør i Bergen

Flere steder i landet er bompenger den store kampsaken i valgåret 2019.

Ordføreren i Klepp i Rogaland og hennes familie har fått trusler av motstandere av bomstasjonene. Og i Bergen er bomlista større enn noen av de etablerte partiene.

Til sammenligning skal Bergen kommune ta inn én milliard i året gjennom sine bomstasjoner, ifølge Motor.no.

Det gir 3.548 kroner i året per innbygger. Den daglige brukeren av en bensinbil betaler rundt 1.500 i måneden.

Bergen kommune har 30 bomstasjoner.

– Nok er nok

Jonny Guldbransen i Bodø Frp sier han tror det finnes en betydelig motstand mot bompenger i Bodø.

Jonny Gulbrandsen i Frp vil ikke ta imot flere flyktninger.

Jonny Gulbrandsen i Frp mener staten bør finansiere en større del av Bypakke Bodø.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

– Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra folk som vil rive hele bypakken. Men du har helt rett i at motstanden ikke er like stor som i Bergen.

– Det har en betydning at det ikke er like dyrt her som i Bergen. Men uansett, nok er nok. Vi må hjelpe folk ved å fjerne bommene.

Guldbransen er enig i at innbyggerne i Bodø har fått igjen mye for bompengene, men er ikke fornøyd.

– Staten burde betalt mer. Det bør brukes mer fra oljefondet.

Villig til å betale bompenger

I Narvik har kommunen sagt seg villige til å bruke bompenger til å bygge en ny tunnel.

Rune Edvardsen

Rune Edvardsen (Ap) er ordfører i Narvik.

Foto: Sander Andersen / NRK

Ordfører Rune Edvardsen (Ap) sier at de har over 400 tunge kjøretøy gjennom Narvik sentrum hver dag.

– Vi må ha E6 ut av sentrum! Vi må ha en bytunnel i en Narvik-pakke. Tålmodigheten er slutt. Vi er nødt til å få det til uansett hva som skjer.

Edvardsen sier han er motstander av bompenger, men at han er usikker på om tunellen lar seg bygge uten.

– I vårt prinsippvedtak var vi villige til å bli med på bompenger. Jeg mener uansett at staten og regjeringen bør gå inn å dekke dette fullt og helt.

Hålogalandsbrua åpnet 9. desember i fjor.