– Jeg synes vi har fått fine veier her. Det er helt greit at vi må være med å bidra til det, sier bodøværingen Daniel Björkfors.
Bilistene i Bodø må gjennom én av åtte bomstasjoner for å kjøre inn til byen. Totalt er det 10 bomstasjoner i kommunen.
Over hele fylket ruster man opp veiene. E6 og Toventunnelen på Helgeland, Hålogalandsbrua og Bypakke Bodø har alle blitt til takket være bompenger.
Dette har medført mange bomstasjoner.
I Nordland ble det til sammen betalt 448 millioner i bompenger i 2018. Deler man det beløpet på antallet som bor i fylket, gir det et snitt på 1.842 kroner per innbygger. For Bodø var det samme tallet 2.796 per innbygger i fjor.
Ifølge Statens Vegvesen står bommene for 72 prosent av pengene som betaler for Bypakke Bodø. Det nasjonale snittet er rundt 28 prosent, skriver Minerva.
Nå øker man satsene i Bodø. Rådmann Rolf Kåre Jensen sier til Avisa Nordland at det ikke har før til sterke reaksjoner.
– Det er ingen som jubler for takstene i Bodø, men man går ikke til dramatiske aksjoner.
Ny E6 på Helgeland er blant prosjektene i Nordland som er bomfinansiert.
Foto: Jan Fredrik Eliassen/Statens vegvesenSmå kostander
Bilist og bodøværing Björkfors blir ikke skremt av at Bodø kommune øker satsen fra 14 til 20 kroner for å passere bomringene.
Bodøværingen Daniel Björkfors betaler bompenger med glede.
– Foreløpig er det ikke så veldig store kostander knyttet til bompengene her. Jeg kan forstå det sørpå, der beløpene er mye høyere enn her.
– Så det er verdt å betale mer?
– Ja, i hvert fall når resultatet blir så fint som det blir her i byen. Jeg tenker at vi må bidra til fellesskapet.
Opprør i Bergen
Flere steder i landet er bompenger den store kampsaken i valgåret 2019.
Ordføreren i Klepp i Rogaland og hennes familie har fått trusler av motstandere av bomstasjonene. Og i Bergen er bomlista større enn noen av de etablerte partiene.
Til sammenligning skal Bergen kommune ta inn én milliard i året gjennom sine bomstasjoner, ifølge Motor.no.
Det gir 3.548 kroner i året per innbygger. Den daglige brukeren av en bensinbil betaler rundt 1.500 i måneden.
Bergen kommune har 30 bomstasjoner.
– Nok er nok
Jonny Guldbransen i Bodø Frp sier han tror det finnes en betydelig motstand mot bompenger i Bodø.
Jonny Gulbrandsen i Frp mener staten bør finansiere en større del av Bypakke Bodø.
Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK– Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra folk som vil rive hele bypakken. Men du har helt rett i at motstanden ikke er like stor som i Bergen.
– Det har en betydning at det ikke er like dyrt her som i Bergen. Men uansett, nok er nok. Vi må hjelpe folk ved å fjerne bommene.
Guldbransen er enig i at innbyggerne i Bodø har fått igjen mye for bompengene, men er ikke fornøyd.
– Staten burde betalt mer. Det bør brukes mer fra oljefondet.
Villig til å betale bompenger
I Narvik har kommunen sagt seg villige til å bruke bompenger til å bygge en ny tunnel.
Rune Edvardsen (Ap) er ordfører i Narvik.
Foto: Sander Andersen / NRKOrdfører Rune Edvardsen (Ap) sier at de har over 400 tunge kjøretøy gjennom Narvik sentrum hver dag.
– Vi må ha E6 ut av sentrum! Vi må ha en bytunnel i en Narvik-pakke. Tålmodigheten er slutt. Vi er nødt til å få det til uansett hva som skjer.
Edvardsen sier han er motstander av bompenger, men at han er usikker på om tunellen lar seg bygge uten.
– I vårt prinsippvedtak var vi villige til å bli med på bompenger. Jeg mener uansett at staten og regjeringen bør gå inn å dekke dette fullt og helt.
Hålogalandsbrua åpnet 9. desember i fjor.