UP kniper stadig flere fartsynder. I løpet av fire uker har 40 bilførere på E10 mellom Narvik og Harstad endt opp som fotgjengere etter førerkortbeslag.
Oddvar Bremseth i Utrykningspolitiet gjør klar til kveldens kontroller sammen med kollega Knut Grimsbø. Politibilen er bytta ut med en sivil bil for å ta verstingene i trafikken.
– Tre fire førerkort om dagen er veldig mye, sier UP. Sertifikatet her i 80-sonen ryker på 116 km/t, forteller Bremseth.
Det går ikke lang tid før laseren fanger opp den første råkjøreren. 117 kilometer i timen i 80-sonen betyr at førerkortet til sjåføren ryker.
Senere stanser politiet en bil som kjører i 119 kilometer i 90-sonen.
Bak rattet sitter David Hjelle, som blir obs på blålyset i speilet og må stanse for UP-patruljen.
– Det er ikke særlig gøy, nei. Det er første gang jeg blir stoppet, og det var vel kanskje fortjent akkurat i kveld.
– Sure penger
Han forklarer at årsaken til farten er god vei og oversiktlig trafikkbilde.
– Det er 90-sone her, og liten trafikk. Jeg hadde lyst å komme meg fort hjem. Noe annen forklaring har jeg ikke.
Nå må han ut med 6.500 kroner. Sertifikatet får han beholde. Grensen for å miste lappen i en 90-sone er på 131 km/t.
– En så høy fartsbot er selvsagt sure penger. Men sånn er det, sier han.
Tar flere
På landsbasis har UP beslaglagt 3051 førerkort så langt i år, og mer enn 45.000 er bøtelagt for å ha kjørt for fort. 268 fartssyndere ble fotgjengere i Nord-Norge i løpet av juni og juli.
Neste år lover UP å kontrollere 25.000 flere bilister i Nord-Norge. Utrykningspolitiet flytter 32 stillinger fra Øst- og Sørlandet til øvrige deler av landet. Det vil øke aktiviteten i Nord-Norge og Vestlandet.
– Skal bare
Ifølge Kari Vassbotn i Trygg Trafikk er forklaringen til bilisten om at han ville komme hjem raskere typisk for dem som blir huket for råkjøring.
– De tror at fordi det er sommer og bare, tørre veier så er det bare å trykke inn gassen. Men vi vet at de fleste ulykkene skjer i sommerhalvåret.
- Les også: 188 km/t i 60-sonen: – Aldri vært borti en høyere fartsovertredelse
- Les også: Her røk det 13 førerkort på noen timer
Trygg Trafikk registrerer at jo tryggere og bedre vei, jo raskere kjøres det.
– Vi tror det er trygt. Vi bilister må skjerpe oss. Kontrollene bør økes og gjennomsnittsmålinger bør innføres, sier Kari Vassbotn i Trygg Trafikk.
Denne teknologien består at to fotobokser som måler gjennomsnittsfarten på en gitt strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy. De såkalte streknings-ATK-ene har vist seg svært effektive sammenlignet med vanlige fotoboksene.