Hopp til innhold

Redningshelikopter blendet av livsfarlig laserlys fra bakken

For andre gang på ett år opplevde fartøyssjef Roy Inge Jenssen i 330-skvadronen og bli blendet av laserpenn under et redningsoppdrag. – Sånt kan være livsfarlig, sier fartøyssjefen.

330-skvadron og laserpenn

Roy Inge Jenssen (TV) i 330-skvadronen ble blendet av et laserlys under en redningsaksjon i Mosjøen mandag. For ganske nøyaktig ett år siden opplevde han det samme. – I verste fall kan sånne ting føre til at helikopteret krasjer i bakken, sier han. Til høyre står kollega Erik Lewin.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde/Harald Kroghtoft

I forbindelse med redningsaksjonen på mandag i Øyfjellet i Mosjøen ble et Sea King-redningshelikopter plaget av et laserlys fra Mosjøen sentrum.

Ved tre anledninger ble helikopteret belyst av et grønt laserlys. Det ekstra ubehagelig for mannskapet om bord helikopter fordi de har på seg nattbriller.

– Laserlyset peilet seg inn i 40-50 sekunder mens vi lå på toppen av Stortua og sendte ned redningsmann for å hente de to jentene som hadde gått seg bort, sier fartøyssjef Roy Inge Jenssen ifølge politiet.

Flygeren som fikk lyset rett i øynene skal til øyelege for nærmere undersøkelse i dag.

En bevisst handling

Han mener det må ha vært en veldig bevisst handling fra den som hadde laserlyset, og det var meget farlig.

– Under denne manøveren må alle om bord ha full fokus på jobben og har ikke mulighet til å se bort selv om de blendes, sier Jensen.

(artikkelen fortsetter under)

Laserpenn, laserlys,

ØKENDE BRUK AV LASERPENNER: Hele 152 fly ble forsøkt blendet av personer med laserpenner i Norge i 2010. Her demonstrerer en ansatt i leketøysbutikk i Bodø hvordan laserpennene virker.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

– Svært alvorlig

Hendelsen er rapportert til Hovedredningssentralen og blir rutinemessig politianmeldt.

– Dette tar vi på største alvor. Det kan være livsfarlig når pilotene og mannskapet blir blendet. De er veldig avhengig av å se bakken under redningsoppdrag, sier operasjonsleder Jørn Øyen.

Det var like over midnatt at helikopteret ble blendet.

– Det betyr at det neppe er småbarn som står bak, men man vet jo aldri, sier Øyen.

Opplevde det samme for ett år siden

5. september i fjor opplevde Roy Inge Jenssen nesten nøyaktig det samme som han gjorde på mandag.

Den gangen var 330-skvadronen i Bodø på et akutt ambulanseoppdrag på vei til Junkerdalen og fløy over Evenset i Skjerstad. Fem minutter etter avgang ble de belyst av en laser fra bakken. Det satte hele redningsoppdraget i fare.

(artikkelen fortsetter under)

Roy Inge Jenssen, 330-skvadronen

ADVARER: Laserpenner kan virke uskyldige, men Roy Inge Jenssen forteller at uvettig bruk kan få dramatiske konsekvenser. På ett år har han opplevd å bli blendet av laserpenn to ganger.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Jeg skrek «au»

– Vi var cirka 1000 meter over bakken. Jeg satt med nattlysbriller og så et veldig sterkt og intenst grønt lys som kom inn i cockpiten fra venstre side, sa fartøysjef i 330-skvadronen Roy Inge Jenssen den gang.

Lyset opplevdes særdeles ubehagelig for mannskapet som ble blendet i cockpiten, og to i besetningen fikk et veldig ubehag i øynene i et par minutter.

Andrepilot Erik Lewin fikk lyset rett i øynene.

– Jeg følte at jeg ble belyst rett i øyeeplet og skrek «au» og snudde meg bort, sier han.

Økende problem

Tall fra Luftfartstilsynet viser en økning fra 119 laserhendelser mot fly i Norge i 2009, til 152 registrerte i 2010. I fjor ble det rapportert inn 98 hendelser.

– Dette skjer dessverre stadig oftere. I dette tilfellet kunne vi fortsette oppdraget, men vi har hatt kolleger som har blitt utsatte for dette mens de står i ro 20 meter over bakken. Å bli blendet da kan i verste fall medføre at helikopteret krasjer i bakken, sa Jensen til NRK.no i fjor.