-Anbudene ser ut til å ha delt seg i to kategorier som det ikke er så stor forskjell mellom når man ser dette over hele anbudsperioden på sju år, sier administrerende direktør Roger Hansen i Helgelandske.
Etter hva NRK Nordland erfarer hadde Nordlandsbuss i Bodø det lavsete anbudet på 154 millioner kroner. Tett fulgt av Torhatten Trafikkselskap fra Brønnøysund. Hvem som får oppdraget er ennå ikke avgjort. Det skal fylkesrådet bestemme ut fra nærmere vurdering av tilbudene fra selskapene.
I denne vurderingen er det mer enn pris som teller. Det blir lagt vekt på at bussene skal være lett å stige av og på, bussenes alder, klimaanlegg og at de er utstyrt med ryggekamera.
Etter hva NRK Nordland kjenner til er Torghatten Trafikkselskap eneste selskap som vil sette inn helt nye busser på samtlige ruter. Nordlandsbuss har tilbudt seg å kjøpe inn et tjuetalls helt nye busser av de nærmere 30 bussene som trengs.
Første i Nordland
Det er første gang Nordland fylkeskommune setter bussruter ut på anbud. Bakgrunnen er at Helgelandske og fylkeskommunen ikke klarte å bli enige om ny avtale for et par år siden. Helgelandske har drevet bussruter i dette området på Ytre Helgeland i mer enn femti år.
Fylkeskommunen fikk inn anbud fra følgende selskaper:
1. Nordlandsbuss kr. 154, 036 millioner
2. Torghatten Trafikkselskap
3. Helgelandske kr 187, 776 millioner.
Nordtrafikk, Sortland og Schøyens Bilruter, Oslo hadde tilbud som lå en plass mellom Helgelandske og de to
billigste anbudene.