I løpet av de første tre døgnene av utbruddet på Eyjafjallajökull har vulkanen spydd ut 140 millioner kubikkmeter magma, gass og og aske.
- Les også:
- Les også:
Bellona bekymret
Det er uklart hvilken effekt dette vil ha på miljøet vårt, og det bekymrer nestleder i Bellona, Marius Holm.
– Dette er en fullstendig uforutsigbar situasjon, og vi vet lite om hva asken har å si, både når det gjelder luftforurensing og klima, sier Holm.
Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet sier han stoler på det klimaforskere hittil har sagt, at ette vulkanutbruddet ikke vil ha noen stor påvirkning på klima.
– Miljøet vil ikke lide
Senter for klimaforskning, Cicero, melder på sine nettsider at gassene og partiklene fra utbruddet vil vaskes ut av nedbør relativt raskt på grunn av at det befinner seg relativt nært jorda.
- Les også:
Dersom utslippet hadde nådd opp i stratosfæren ville det ha effekt på det globale klimaet, siden utslippet hadde blitt værende der i lengre tid.
– Nettoeffekten vil være kortsiktig nedkjøling på jorda på grunn av at partiklene stenger sollyset ute. Det er vi ikke så redde for. Men hvis disse partiklene spres i isområder, så kan de føre til hurtigere smelting, og global oppvarming vil akselerere. Det er en større bekymring, sier Lars Haltbrekken til NRK.
Issmelting er kritisk
Natur og Ungdom er også bekymret for den mer langsiktige effekten.
– Økt issmelting kan gjøre slike utbrudd verre, sier leder Ola Skaalvik Elvevold.
NU-lederen sier han er mest bekymret for at ingen kan være helt sikre på hvilke utslag hendelsen vil gi seg i miljøet.
– Det overrasker meg litt at vi vet så lite, og det er en litt ubehagelig følelse. Jeg håper og tror at klimaforskere vil ta tak i denne problemstillingen.
Sårbare uten fly
Flypassasjerene er dem som hittil har fått merke vulkanutbruddet mest. Luftrommet over Norge og store deler av Europa har vært delvis stengt siden utbruddet, og folk har måttet vente i flere døgn fordi det ikke har vært kapasitet på alternative transportmidler som tog og båt.
- Les også:
- Les også:
Dette er et godt argument for å få oppgradert jernbanen her i landet, mener Skaalvik Elvevold i Natur og Ungdom.
– Denne situasjonen har vist hvor viktig det er å satse offensivt på jernbanen. Hadde vi hatt et velfungerende høyhastighetsnett så hadde dette blitt langt mindre krevende.
Marius Holm i Bellona vil gjerne at politikerne skal legge til rette for andre transportmuligheter enn fly, men sier hans organisasjon ikke vil bruke situasjonen som et pressmiddel.
– Vi ønsker at beslutningstagerne skal innse hvor sårbart det er å ha et transportsysten som er så avhengig av fly, og det er selvsagt et argument for å ha flere bein å stå på, sier han.
– Folk vil ikke endre seg
Han tror ikke at folk flest vil bli mer miljøbevisst i sine valg av transport som følge av dette.
– Mange mennesker i verden tenker nok over rutinene sine nå som de blir tvunget til å se på nødvendigheten av reisene, og andre alternativer. Men jernbanen er nå sprengt, og de som ikke får plass, de blir bare hjemme. Da er det ikke gitt at man lærer noe av det.
Heier ikke på vulkanen
Det er ikke klart hvor mye CO2 verden har blittspart for som følge av flystansen, men man kan tenke seg til at det er snakk om betydelige mengder.
Skaalvik Elvevold i NU innrømmer at tanken har slått ham.
– For oss som ønsker mindre flytrafikk på grunn av hensyn til miljøet, så er det fort gjort å tenke sånn. Men i den store sammenhengen har det vel liten effekt, og vi syns selvsagt ikke noe om situasjonen. Vi er altså ingen heiagjeng for denne vulkanen, avslutter NU-lederen.