Hopp til innhold

Ny internasjonal arkitekturpris til Norske turistveier

Det internasjonale arkitekturmagasinet Topos hedrer norsk design langs turistveiene.

Arkitekturmagasinet Topos - The International Review of Landscape Architecture and Urban Design - gir Nasjonale Turistveger sin spesialpris for arkitekturen som brukes på kafébygg og utkikksposter langs de atten Norske turistveiene.

Fra før er turistveiene hedret av blant andre National Geographic og ArchDaily - verdens største nettsted for arkitektur, samt premiert med Statens byggeskikkpris, Norsk Kulturarvs ærespris og ulike arkitekturpriser fra inn- og utland, skriver VG.

Det er Statens Vegvesen som har utviklet de 18 Nasjonale turistvegene til en internasjonal turistattraksjon. På hjemmesiden sin sier Statens Vegvesen at målet er å gjøre Norge til et mer attraktivt reisemål og styrke næringslivet og bosettingen i distriktene.

Et statsprosjekt

Trollstigen

Den store utsiktsplattformen over Trollstigen tilbyr fantastisk utsikt over det verdenskjente veganlegget på Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen.

Foto: Per Kollstad (pk), Turistvegprosjektet / Per Kollstad (pk), Turistvegpro

Talsmann for turistvei-prosjektet i Statens vegvesen, Per Ritzler, sier til NRK.no at magasinet Topos er veldig imponert over at det er staten som driver dette prosjektet gjennom Statens Vegvesen.

– De er veldig begeistrert for arkitekturkonseptet vi har dratt i gang. Og de har gitt tilbakemelding på at det er uvanlig at staten står for dette, sier Ritzler.

Se videoer fra nasjonal turistvei.

Han sier at det tyske magasinet har vært interessert i norske Nasjonale turistveier i mange år.

– Jeg har selv reist rundt på turistveiene med sjefsredaktøren i bladet som har vist en enorm interesse. Det er veldig hyggelig å få en bekreftelse på arbeidet vårt, sier Ritzler om prisen som skal deles ut i Barcelona.

Video Journalist Per Ritzler om Carl Gustaf-intervjuet

Talsmann for turistvei-prosjektet i Statens vegvesen, Per Ritzler.

Foto: Nyhetsspiller

Ritzler er overbevist om at prisen vil bidra til å bygge et bra omdømme internasjonalt for Norge. Kjennskapen og kunnskapen om landet vil øke mener han. Men det er foreløpig ikke planlagt å legge til flere veistrekninger i prosjektet.

– De 18 strekningene vi har i dag er et resultat av et utvalgsarbeid for femten år siden. Disse må bli fullt utviklet før vi kan begynne å tenke flere strekninger. Dette må vi ta stilling til etter 2020, sier Ritzler.

Svandalsfossen

Fossesti med trapper. Svandalsfossen i Sauda, Ryfylke.

Foto: Per Kollstad (pk), Turistveg / Per Kollstad (pk), Turistveg