Verdens største transportoppdrag til havs: – Ny epoke for norsk oppdrett

Nå ankommer «Havfarmen» Norge. Med den starter en ny tid for norsk oppdrett, mener de som står bak.

Havfarmen sjøsettes ved verftet. Lastefartøyet BOKA Vanguard står for transporten.

Havfarmen er noen måneder forsinket som følge av korona, men etter planen settes det fisk i anlegget til høsten.

Foto: YCRO/Boskalis/Nordlaks

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

En 33.000 tonn tung konstruksjon har kurs mot Norge.

Før jul ble Nordlaks sin Havfarm ferdig på verftet i Yantai i Kina. Konstruksjonen er 385 meter lang, 59 meter bred og skal huse opptil 10.000 tonn laks.

I forrige uke var kiloprisen på fersk laks 59,17 kroner, ifølge SSB. Havfarmen kan altså romme laks verdt over 591 mill. kroner, med dagens pris.

Prislappen på Havfarmen er på over én milliard. Den blir en stasjonær gigantmerde som skal plasseres på en lokalitet som heter Ytre Hadseløya i Nordland.

Når den er ferdig har det gått om lag to og et halvt år siden planene ble kjent. Om kort tid ankommer den Norge.

Akkurat nå befinner den seg noen hundre kilometer vest av Namibia i Afrika.

– Den startet fra Kina 9. april og vil etter planen være framme 12. juni, sier kommunikasjonssjef Lars Fredrik Martinussen i Nordlaks til NRK.

La kabel på 90 tonn

Heller ikke de har vært uberørt av situasjonen i vår.

Planen var å få en ferdig Havfarm levert til Hadsel. Det får selskapet ikke.

– Verken leverandør av utstyr eller mannskapet fikk mulighet til å reise inn i Kina. Så det gjenstår en del arbeid med ferdigstilling og klargjøring før utsett av fisk.

Forankringssystemet ble lagt ut i fjor sommer. Forrige helg ble det lagt ut en over sju kilometer lang høyspent sjøkabel fra Hadseløya og ut til lokaliteten.

Nordlaks
Foto: Nordlaks og CIMC Raffels.

Kabelen i seg selv har en totalvekt på 90 tonn, og det var mellom 30–40 personer med på operasjonen 17. mai-helga, opplyser selskapet.

– Det finnes ikke noe lignende. Å få den hjem, er en stor milepæl, sier Martinussen.

– Jeg tror utviklingstillatelsene og de prosjektene vi ser nå realiserer seg, helt klart er med på å markere en ny æra for norsk havbruksnæring.

Verdens største transportoppdrag

Ifølge selskapet selv vil nyvinningen bidra til å løse utfordringer knyttet til blant annet areal. Havfarmen skal plasseres i områder som hittil har vært utilgjengelige for oppdrett, og rommer inntil to millioner fisk.

I tillegg planlegges det en Havfarm nummer to. Denne blir flyttbar, og litt mindre. Cirka 300 meter lang og litt bredere. Men også denne dimensjonert for 10.000 tonn laks.

– Den er på et langt tidligere tidspunkt i planlegginga. Vi jobber blant annet med å finne lokalitet som vi må ha på plass før vi går videre med prosjektet.

Havfarmen på vei mot Norge.

BOKA Vanguard transporterer nå Havfarmen med retning Nord-Norge, med en hastighet på 10–12 knop.

Foto: YCRO/Boskalis/Nordlaks

Transportoppdraget er gitt til tunglastfartøyet «BOKA Vanguard», som ifølge Tekfisk er det største av sitt slag. Det er NSK Ship Design som har designet kjempen.

– Havfarmen er unik. Det er den største konstruksjonen som fraktefartøyet har fraktet noen gang, sier salgs- og markedssjef Thomas Myhre i NSK Ship Design til NRK.

Altså er dette verdens største transportoppdrag til havs.

– Definerer man den som en «semi-sub», som ofte blir brukt i offshorenæringa, så finnes det ikke en lengre konstruksjon som denne produsert noen gang i verden. Dette er en konstruksjon som ikke er bygd før.

Ny epoke

NSK Ship Design er et nordnorsk selskap som har opphav fra Myre i Øksnes. De har i dag hovedkontor i Harstad og delkontor i Trondheim.

Salgssjef Thomas Myhre

På grunn av korona, måtte konstruksjonen inspiseres ved videooverføring før avreise fra Kina, forteller Thomas Myhre i NSK Ship Design. Det er de som har konstruert Havfarmen.

Foto: NSK Ship Design

For dem markerer leveringa av Havfarmen den største milepælen i selskapets snart 30 år lange historie.

Teknologien og erfaringen som kommer ut av arbeidet, kommer godt med i arbeidet med nye prosjekter, sier Myhre.

Han beskriver prosjektet som viktig for norsk industri, med leveranser opp mot 200 millioner kroner.

– I Norge ligger vi langt framme på oppdrett av laks og ørret. Men vi har en begrensning på antall lokaliteter og den produksjonen vi har i dag.

– Ny teknologi muliggjør nye areal for å øke produksjonen av laks. Dette er en ny epoke i norsk oppdrett, mener Myhre.

Mer om koronaviruset

Status Norge

Sist oppdatert: 14.05.2021
2 390
Smittede siste 7 dager
127
Innlagte
774
Døde
1 556 905
Vaksinerte