Hopp til innhold

Halvveis i verdens tøffeste rokonkurranse

Seks båter har allerede brutt, senest på nyttårsaften da en svær bølge veltet en svensk båt. – Vi fortsatt 1300 nautiske mil igjen, men turen har tatt på, forteller Trond Bratland Erichsen.

Video ROR OVER ATLANTEREN

VIDEO: En julehilsen fra Atlanteren og video fra første måned på sjøen. Foto: Talisker Whisky Atlantic Challenge

Det er nå 11 båter igjen i kappløpet og Trond Bratland Erichsen (29) fra Sørfold og Emil Eide Eriksen (26) fra Trondheim er på niende plass etter store utfordringer de første ukene. Gnagsår, skader og strømmangel har tatt på kreftene.

– Det har vært et ganske heftig vær helt siden julaften, forteller Trond Bratland Erichsen til NRK.no på satelitt-telefon fra robåten i Atlanteren.

Rundt dem er det omlag 1000 nautiske mil til enhver plass.

– Det å få lov å gjøre dette, er et privilegium av dimensjoner, sier Trond Bratland Erichsen.

Halvveis, men det tar på

Den 4. desember la barskingene ut fra Kanariøyene. Målet er at de skal ro til Barbados i Karibien på 70 dager.

Nå er de halvveis, og det gir motivasjon, forteller Bratland Erichsen.

– Vi er sår og god i rumpa, men det er noe som hører til. Nå har vi begynt å telle ned dagene, i stedet for å telle oppover.

Svensker måtte bryte

Den nesten 4600 kilometer lange roturen mellom Kanariøyene og Karibien, omtales som verdens tøffeste rokonkurranse. Seks båter har allerede brutt, senest på nyttårsaften da en svær bølge veltet en svensk båt.

Den svenske båten «2 venner» opplevde noen dramatiske øyeblikk da bølgen veltet båten over. Begge roerne fikk hjernerystelse og måtte bryte løpet.

De norske guttene skriver bloggen sin at de synes det er utrolig synd at svenskene ikke er med lenger:

Nå kan vi faktisk begynne å bruke begrepet «verdens tøffeste roløp». Sannsynligvis filmet de på samme tid som svenskene gikk rundt. De fikk med seg noen av de samme bølgene på film. 15 - 20 meter høye som bryter på toppen. Det er skummelt og farlig, og vi fokuserer VELDIG på sikkerheten, noe som tar på fordi man må være vakt hele tiden, skriver gutta på bloggen.

Gnagsår, og salt...

Roerne på «Njord» har rodd dag og natt i 28 dager over Atlanteren . En annen utfordring er havsaltet som fester seg i alt ombord.

– Saltet har satt en stopper for intet mindre enn 3 brennere som gjør at vi har måttet spise kald mat, skriver gutta på bloggen Sønner av Norge.

Emil Eide Eriksen ror over Atlanteren

Emil Eide ror over Atlanteren.

Foto: Sønner av Norge

Skybrudd og striregn

– Vi føler vi hele tiden er på etterskudd grunnet det dårlige været som har gjort at de ikke har fått gjort noe annet enn å fokusere på sikkerhet og fremdrift.

De ror nå rett vest og holder kursent.

Vi ror oss dit vinden tar oss som for øyeblikket er rett vestover. Vi kan ikke skifte kurs ennå. Dersom vi endrer kurs vil vi ro opp mot bølgene som vil gjøre at vi får bølgene over baugen og enda mer salt i båten.

Onsdag regner de med å være halvveis.

– Fra onsdag skal vinden endre seg i mer gunstig retning – da skal vi gå mye lenger sør – målet er å komme så langt sør som mulig, nesten ned på 17 grader.

Tom for strøm

De siste dagene har Emil og Trond vært strømløse, da overskyet vær har gjort det vanskelig å lade opp solcellepanelet.

Vannmaskinen har ikke fungert på noen dager og en stund hadde de kun to liter vann igjen.

Nå er solen tilbake og de har fått ladet opp nødvendig utstyr.

Njord på vei over Atlanteren

Njord på vei over Atlanteren.

Foto: Google Maps

Julefeiring ombord

Julaften feiret Emil Eide Eriksen og Trond Bratland Erichsen jul om bord i sin robåt midt ute på Atlanterhavet.

Det ble en rar opplevelse. De fikk se folk for første gang på 3 uker, da følgebåten kom innom og hilste på.

– Om bord i båten satt ett av lagene som har brutt. De så skuffet ut, og trivdes ikke med å se de andre som fortsatt var i løpet. Dette ga motivasjon for ikke å bryte selv.

Lang planlegging bak

Det er to år siden de to eventyrerne begynte å planlegge turen. Det første året gikk med på å gjøre grundige undersøkelser, og det siste året har gått med til knallhard jobbing.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Trond Bratland Erichsen og Emil Eide Eriksen kal ro over Atlanteren

Gutta la seg i hardtrening før den strabasiøse turen.

Foto: Sønner av Norge

– Det meste av tiden fram mot avreise har gått med til å jobbe med båten. Den kom til Norge fra England i november i fjor. Siden da har vi brukt veldig mye tid på å forsterke den, bygge den om til slik vi vil ha den, og å utstyre den med det utstyret vi trenger, sier Trond.

Teamet «Sønner av Norge» har også dekorert båten med norsk flagg og egen logo.

Ror konstant

Trond og Emil har også forberedt seg på et meget ensidig kosthold på turen. De skal leve av tørket kjøtt potetmos, nøtter, sjokolade og mengder med matolje.

– Vi kommer til å ro tolv timer hver i døgnet, så vi må ha i oss 7000 kalorier per dag. Å få i seg nok kalorier blir nok den vanskeligste jobben på hele turen, sier Trond.

Men nå frister julematen de har gått glipp av. Gutta har fått beskjed om at hjemme venter det både kalkun, pinnekjøtt og fenalår.

– Da er det bare å ro på harde livet for å komme seg fram, ler roerne.