Gode værprognoser fremover gjør at Kystverket tror at båten kan være oppe i god tid før toårsdagen for havariet.
Henry Bertheussen i Kystverkets beredsskapsavdeling reiste i går til Leknes for å være vitne til første etappe i hevingen som gjennomføres av Seløy Undervannsservice.
- I følge de planer som Seløy Undervannsservice har lagt fram, skal det montereres ståltanker på fartøyet, og det er nå gjort. Men helt sikre på at alt går bra, kan vi ikke være, sier han.
- Det har vært en tålmodighetsprøve, men i dag kan det skje, sier en spent Bertheussen.
Hevingen
Lørdag 8. mai var bergingsfirmaet ferdig med å montere alle løftetankene på tråleren som ligger på 40 meters dyp ved Ballstad i Lofoten. Søndag var det planlagt å rette opp båten som ligger med 50 graders slagside fordi den har gravd seg ned i sand. Men dette lyktes ikke søndag.
Mandag ble det montert ekstra løftekraft for å rette den opp. Videre skal den løftes 12 meter fra bunnen og flyttes horisontalt gjennom vannet i en forberedt trasè, til den igjen står på bunnen, omlag en tredel av distansen inn til land. Denne operasjonen kan være gjennomført på mindre enn ett døgn.
Deretter vil man justere løftearrangementene - korte inn kjettingene mellom båten og løftetankene slik at båten kan løftes nye 12 meter opp. Denne prosedyren gjennomføres så enda en gang før den er oppe og inne i smult farvann. Der skal dykkere tømme båten for vann slik at den flyter for deretter å bli slept til en kai hvor olje og last skal fjernes.
Historien
18. juni 2002 gikk den nye 71 meter lange islandske tråleren Gudrun Gisladottir på et skjær ved Nappstraumen i Lofoten. Dagen etter gikk båten ned med 300 tonn dieselolje og 850 tonn sildefilet ombord.
Her ligger Gudrun
Et islandsk selskap tok først på seg ansvaret for hevingen av båten, men etter vel ett år med vær- og pengeproblemer, ga de opp. Staten tok over, og fra september i fjor har Kystverkets beredskapsavdeling hatt ansvaret for å heve og tømme tråleren. Men også de har hatt værproblemer, og hevingsarbeidet har tatt mye lengre tid enn noen kunne forestille seg.
Føljetong
Økonomiske og juridiske uenigheter - i tillegg til tekniske problemer - har gjort Gurdrun Gisladottir til en kasteball og en føljetong i nyhetsmedia i snart to år.