Regjeringen har i dag, fredag, besluttet at Gudrun Gisladottir ikke skal heves, men bare tømmes for olje.
- Årsaken til denne beslutningen er at premissene for å gjennomføre en hevingsoperasjon er radikalt forandret, sier fiskeriminister Svein Ludvigsen.
- For dyrt å heve
Staten påla i september 2002 rederiet å tømme for olje, heve og fjerne det forliste fartøyet. Etter at de islandske eierne ikke fulgte opp sine forpliktelser, iverksatte Kystverket en statlig aksjon i oktober 2003 for heving av det islandske fiskefartøyet.
Da fartøyet ble rettet opp på bunnen 12. mai i år ble det avdekket at havaristen har fått betydelige skader og er i vesentlig dårligere forfatning enn hittil antatt. Det er bl.a. en 35 meter lang og 2-3 meter bred flenge i skroget, hull i skroget inn til maskinrommet og til ett av lasterommene, og hull inn til to dieseltanker. Det er også avdekket lekkasjer i de av skipets tanker som skal fylles med luft for å gi oppdrift ved heving.
- Kystdirektoratet har orientert meg om at skadene er så omfattende at det ikke vil være mulig å bringe fartøyet flytende uten betydelig arbeidsinnsats og kostnader. Skadene på skroget medfører at fartøyet etter Kystdirektoratets vurdering nå må betraktes som et vrak, sier fiskeriministeren.
- Ingen forurensningsfare
Det antas at om lag en firedel av dieseloljen om bord har lekket ut. Antakelig er det ca 275 kubikkmeter bunkers- og 10 kubikkmeter smøreolje igjen i vraket.
- Det er dette som representerer fare for akutt forurensing, og fartøyet skal tømmes for olje så snart som mulig, sier Ludvigsen.
Gudrun Gisladottir rett før den sank sommeren 2002.
"Gudrun Gisladottir" var lastet med 875 tonn frossen fiskefilet da den sank. Et større antall pappkartonger og plastikkposer, delvis med fisk, siver ut av vraket. Fiskelasten vil bli brutt ned naturlig. Plasten og kartongen representerer et søppelproblem, men anses ikke som akutt forurensing, skriver fiskeridepartementet i en pressemelding.
Kystdirektoratet vil stille til rådighet ressurser til å følge opp og rydde dersom det blir et søppelproblem, forsikres det.
Fiskefartøyet anses ikke som en fare for fremkommeligheten eller sikkerheten til sjøs der den nå ligger på ca 40 meters dyp.