Statens Helsetilsyn bekrefter at det er gjort funn av tildels grove lovbrudd hos et flertall av NAV-kontorene etter fjorårets tilsynsrunde. Et av kontorene er i Øksnes i Vesterålen og tilsynssleder i Nordland, Finn Asbjørn Trones ser svært alvorlig på funnene der.
– Fylkesmannen ser svært alvorlig på disse avvikene som er avdekket her.
Alvorlige avvik
Tilsynet i Øksnes ble gjort i november og det ble funnet følgende lovbrudd:
- Andre kan lytte når folk henvender seg personlig til i nav-kontorets skranke, og taushetsplikten overholdes dermed ikke.
- Kontoret bryter med hovedregelen om at støtte skal utbetales kontant til bruker.
- De benytter uforsvarlig lave satser på stønader.
Alle relativt grove avvik, men desverre ikke uvanlige, sier Trones hos fylkesmannens sosial og familieavdeling.
– Det sier vel noe om at her er det grunnlag for å følge opp, og vi er vel egentlig veldig fornøyd med at det er kommet tilsyn på dette området.
- Les:
- Les:
Legger seg flat for kritikken
Gjennom en samarbeidsavtale med staten har Øksnes kommune ansvaret for NAV-kontoret. Rådmann Ole Martin Karlsen forklarer at en av årsakene til avvikene er at de ikke har hatt fast daglig leder ved NAV-kontoret på 1,5 år. Men han legger seg skinnflat for kritikken og sier at de allerede er i gang med å rydde opp.
– Vi tar selvsagt rapporten til etterettning og vil gjøre alt for å lukke de avvikene.
Lovpålagte tilsyn
I fjor startet de lovpålagte tilsynene med NAV-kontorene. Over 100 kontor her til lands skulle undersøkes. I Nordland ble det ført 6 tilsyn, og i over halvparten av disse ble det funnet lignende avvik som i Øksnes.
Statens Helsetilsyn bekrefter at det er funnet feil og mangler ved et stort flertall av kontorene i landet, og det er vi ikke fornøyd med, sier avdelingsdirektør for planlagt tilsyn Richard Knoff.
– Det er et klart flertall av kontorene der vi har funnet alvorlige feil og vi er ikke fornøyd med at såpass viktige forhold for brukerne ikke er godt nok ivaretatt.
– Kan det komme på tale med noen sanksjoner her?
– Som regel kommer vi langt med å sende rapporten hvor vi påpeker hva kontoret bør endre på og vi avslutter ikke tilsynet før vi føler oss trygge på at dette er gjort, sier Richard Knoff.