Avinor forsøker med rapporten å bedre ryktet flytrafikken har fått som klimaversting.
Rapporten ble lagt fram tidligere denne uken. Sjølander sa da at det er ventet stor økning i flytrafikken i årene framover.
Han er imidlertid opptatt av å vise at også andre sektorer slipper ut CO2, skriver Klassekampen.
Veitrafikken verstingen
– Den desidert største utslippskilden er veitrafikk. Det er det ingen uenighet om. Men flere andre transportsektorer har også klart større utslipp enn luftfarten, uten at det vekker særlig interesse. Dette viser vår utredningsrapport på grunnlag av offisiell norsk statistikk, sier konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor, Jon Sjølander, til Klassekampen.
Fiskebåter og traktorer
Skipsfart og fiskeriflåten har større utslipp av klimagasser enn innenlandsk sivil luftfart. Sjølander viser dessuten til fellesbetegnelsen «annen mobil forbrenning», som samlet har mer enn dobbelt så store utslipp som innenlandsk flytrafikk. Denne gruppen omfatter anleggsmaskiner, traktorer, fritidsbåter, snøskutere, gressklippere og motorsager.
– Transportetatene har ikke analysert tiltak for å redusere utslippene fra disse mobile kildene, heter det i Avinors rapport.
Dette slipper de ut:
Utslippsbildet i den innenlandske transportsektoren ser ifølge Klimakur 2020 slik ut, målt i CO2-ekvivalenter:
- Veitrafikk: 10,3 millioner tonn (59 prosent).
- Sivil og militær luftfart: 1,1 millioner tonn (7 prosent).
- Skipsfart: 2,3 millioner tonn (13 prosent).
- Fiskeri: 1,1 millioner tonn (7 prosent).
- Annen mobil forbrenning: 2,5 millioner tonn (14 prosent).
Miljøbevegelsen skeptisk
Miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH) mener Avinor fører folk bak lyset om flytrafikken og innvirkningen på miljøet.
– Avinor var selv med på en utredning i 2007 som viste at nordmenns flytrafikk til sammen står for 3,4 millioner tonn, sier Guri Tajet, som leder FIVHs avdeling for klima og miljø til Klassekampen.
Det globale klimaregnskapet viser at flytrafikken står for rundt to prosent av samlede klimautslipp, noe som ofte blir trukket fram for å vise at luftfart har begrenset effekt på miljøet.