Det er nå bare to slepebåter på hele strekningen fra Kirkenes til Røst, og det er altfor dårlig, mener Greenpeace.
Kampanjeleder Truls Gulowsen frykter en alvorlig oljeulykke som kan ødelegge store områder langs kysten. I løpet av to døgn har miljøvernerne stoppet to utenlandskeide oljetankere.
Presses ut
- I går kom et svensk tankskip. De aksepterte raskt å gå lengre ut fra kysten. I dag kom et tyskeid tankskip, og også de gikk lengre ut, etter en times forhandlinger og press med gummibåter og skipet vårt, Esperanza, sier Gulowsen.
Det er ikke bare Greenpeace som lenge har pekt på at oljetankerne som daglig passerer nært opp til kysten, utgjør en stor fare. Fiskere og politikere har slått alarm, men fremdeles kan oljetankerne gå helt inn til 12 nautiske mil fra land.
Fra aksjonen i havet utenfor Andenes. Foto: Greenpeace.
For dårlig beredskap
Greenpeace jager tankbåtene utenfor 50-milsgrensen, og viser til at det er altfor få slepebåter langs kysten.
- De tre slepebåtene som skal være i beredskap om vinteren, er under minimum. Om sommeren, som begynner 1. april ifølge departementet, er det bare to slepebåter, og det er altfor lite, selv etter Kystverkets egne analyser, sier Gulowsen.
- Setter fokus
Også ordfører i Flakstad Alf Ivar Samuelsen er bekymret, men akjonsformen liker han heller dårlig.
- Men vi skal gi Greeepeace den kredit at de setter fokus på et veldig viktig problem. Vi har for dårlig slepebåtkapasitet, sier han.
Vil fortsette
Greenpeace ligger altså nå med ett av skipene sine 12 nautiske mil utenfor Andenes og forsøker å sperre tankbåttrafikken.
Oljetankerne har lov å gå så nært land, men Gulowsen mener de gjør jobben fiskeriministeren burde ha gjort.
- Det vil vi fortsette med til han gjør jobben sin og sørger for god sikkerhet langs kysten, sier han.
Foto: Greenpeace