Hopp til innhold

Godtar Hurtigrutekutt

Landsdelsutvalget for Hurtigruten synes det er greit av selskapet tar et skip ut av drift.

Hurtigruta legger til kai
Foto: NRK

I dag har Landsdelsutvalget for Nord-Norge sitt hurtigruteutvalg sittet i møte for å diskutere den anstrengte situasjonen i selskapet.

I går varslet Hurtigruten at de tar to skip ut av drift fra november, slik at det ikke lenger blir daglige anløp slik avtalen med staten krever.

Truer staten med brudd

- Ikke en krigserklæring

- Kan legge et skip ved kai

Landsdelsutvalget aksepterer at Hurtigruten tar ut skip av trafikk for å redde selskapet, men mener kun et skip kan legges ved kai.

- Situasjonen er så alvorlig at man må bidra på alle hold. Da må vi både se på seilingsmønster og ved å stille krav om mer penger fra staten, sier leder av utvalget for Hurtigruten, Geir-Ketil Hansen.

Med et skip ute, vil være ellevte dag være hurtigrutefri.

Han er også bekymret for den store rentebærende gjelden på 4,1 milliard kroner.

- En måte er at staten går inn som eier, via en emisjon, mener Hansen.

- Politikerne må på banen

Gisle Solvoll

Gisle Solvoll

Foto: NRK

Forskningsleder Gisle Solvoll ved Høgskolen i Bodø har nylig skrevet et rapport om hvordan selskapet kan komme i balanse. Den viste at selskapet trenger dobbelt så mye støtte årlig, altså over en halv milliard kroner, for å kunne opprettholde dagens seilingsmønster med 34 havneanløp.

- Trenger rask hjelp

Fristen Hurtigruten har satt for å oppnå en forbedret avtale med staten går ut om 20 dager. I mellomtiden kan de som vurderer å kjøpe fergene, bussene og hurtigbåtene sitte å vente til prisen blir enda lavere.

- Det må en politisk løsning til. På kort sikt må det mer penger til, mens selskapet på lang sikt må ta ansvar ved å stramme seg opp. Det kan de eksempelvis ved å selge kollektivdelen og konsentrere seg om hurtigrutedriften slik at de gjør den best mulig, sier Solvoll til NRK.