Godstog med farlig last sporet av

Ofotbanen er stengt for all trafikk etter at et godstog onsdag kveld kjørte rett inn i et snøoverbygg som hadde kollapset. – Heldigvis gikk det bra.

Godstog med farlig last sporet av

Her er et bilde som er tatt fra helikopter i formiddag.

Foto: Bane NOR

Banen er stengt mellom Katterat og Bjørnfjell og vil ikke åpne før tidligst klokken 18.00, melder Bane Nor.

Onsdag kveld kollapset et snøoverbygg og det førte til at godstoget med farlig last sporet av.

– Deler av snøoverbygget hadde rast sammen rett før toget kom. Toget kjørte dermed inn i snø og bygningsdeler fra overbygget, noe som igjen førte til at toget sporet av med en aksling, sier Thor Brækkan i Bane Nor til NRK.

– Toget har sporet av i et bratt terreng, men heldigvis gikk det bra i dette tilfellet, fortsetter Brækkan, som forteller at det bare var lokføreren om bord.

Det farlige godset som ble fraktet med toget var brannfarlig og derfor rykket også brannvesenet ut sammen med Bane Nor. Imidlertid ble det ikke oppdaget noen lekkasjer.

Lokomotivet er tilbake på sporet og vil bli hentet av et annet diesellokomotiv for å bli trukket ned til Narvik.

Avspora tog Ofotbanen

Godstoget kjørte rett inn i snøoverbygget som hadde kollapset like før.

Foto: BaneNOR

Brann i overbygg

Det er cirka 15 snøoverbygg på Ofotbanen.

Det er åtte måneder siden sist et snøoverbygg sperret Ofotbanen. Den gang brøt det ut brann i overbygget til en 400 meter lang tunnel. Folk i området måtte evakuere på grunn av flere eksplosjoner og giftig røyk.

Brækkan i Bane Nor opplyser at de kontinuerlig jobber med å utbedre overbyggene, som i flere tilfeller er opp mot 70 år gamle.

– Vi har gjort veldig mye utskiftning av snøoverbygg på Ofotbanen de seneste årene. Overbygget som kollapset i går var et av dem som sto på planen for å fornyes.

Han understreker at det ikke er mange av de aller eldste igjen, og at alle vil være byttet ut om fem-seks år.

– Men dette er kostbare konstruksjoner og mange ligger på områder som er veldig vanskelig tilgjengelig. Det som raste i går var nok det som lå vanskeligst til av alle, med bratt terreng på alle sider og i et trangt område.

Flere evakuert etter brann og eksplosjoner i tunnel på Ofotbanen ved Bjørnfjell

Flere ble evakuert etter brann og eksplosjoner i tunnel på Ofotbanen ved Bjørnfjell i august i fjor.

Bjørnfjell brann
Foto: Nils Mehren / NRK
Passasjertog på Ofotbanen i Norddalen

Ofotbanen er 42 km lang og har 20 tunneler. Hoveddelen av trafikken på banen er malmtog som kommer med malm og pellets fra gruvene i Kiruna.

Foto: Samfoto/NTB SCANPIX / Helge Sunde