Gleder seg over E6-penger

– Dette er en gledens dag for Helgeland og Nordland. Det skal nå investeres over 6 milliarder kroner på E6 gjennom Helgeland de neste årene, sier stortingsrepresentant og medlem i samferdselskomiteen Kjell-Idar Juvik (Ap).

E6 Sør Helgeland

Før helga ble det kjent at E6 Helgeland nord vil bli 450 millioner kroner dyrere enn det Statens vegvesen har beregnet. Her fra Skamdalen i Rana.

Foto: Frank Nygård

I dag la Transportkomiteen fram sin innstilling for utbygging av E6 Helgeland Sør som går fra Nord-Trøndelag-grensa til Korgfjellet, inkludert vegprosjektet Brattåsen-Lien i Vefsn og Grane kommune.

Denne strekningen på om lag 137 km, her skal det bygges ut 80 kilometer veg til en totalkostnad på 3,970 millioner kroner. Av dette er 520 millioner kroner fra bompenger.

– Dette er en gledens dag for Helgeland og Nordland. Det skal nå investeres over 6 milliarder kroner på E6 gjennom Helgeland de neste årene, sier stortingsrepresentant og medlem i samferdselskomiteen Kjell-Idar Juvik (Ap) i en pressemelding.

Uenig om framdrift

Utbygginga av E6 sør på Helgeland skal starte høsten neste år.

– Det som ikke er like positivt er uklarheten om fremdriften. Tidligere har man vært tydelig på 2020, men samferdselsministeren vil ikke gi noen ferdigdato, sier Juvik.

Ifølge Juvik er det også uklart når strekningen Brattåsen-Lien får sin oppstart.

– Det er også skuffende at man øker bomsatsene med over 20 prosent på E6 Sør. Her har heller ikke regjeringen opplyst om de nye satsene i dokumentet, noe de forklarer med en inkurie, sier Juvik.

Blir dyrere

Allerede er det klart at på grunn av prisstigning, vil veiutbyggingen sør på Helgeland blir 370 millioner kroner dyrere enn foutsatt. Nå kan kostnadssprekken blir enda høyere.

– Vi tror vi har lært av overskridelsene i prosjektet på E6 Helgeland nord, og forventer ingen dramatisk økning på sluttsummen. Men hva den endelige prislappen på E6 Helgeland sør kommer på, vet vi ikke før den dagen vi har gjennomført anbudsprosessen, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Som i nord, ønsker man å bygge veien med en såkalt vegutviklingskontrakt, som kombinerer prosjektering, utbygging og drift/vedlikehold over en lengre strekning, og tidsperiode.

– Vi tror den nye formen for kontrakter kan forklare sprekken på 450 millioner kroner i E6 Helgeland nord, slår regionvegsjefen fast.

Første spadetak på E6 Helgeland nord

FØRSTE SPADETAK: Få veistrekninger i Norge har fått mer kjeft enn E6 gjennom Helgeland. Men 2. september ble første spadetak satt i jorda for prosjektet. F.v. statssekretær Tom Cato Karlsen, Torbjørn Naimak (i midten) og Albert Hæhre i Hæhre entreprenør.

Foto: Frank Nygård / NRK