NRK Meny
Normal

Går på skjæret

Aksjonærene har mistet tilliten til Hurtigruten ASA.

Hurtigruten

SURR FOR HURTIGRUTEN ASA: Hurtigruten ASA har surret seg inn i et økonomisk uføre.

Foto: Martin Andersson / NRK

Stuper i verdi

Hurtigruten ASA presenterer i dag resultatet for første halvår.

LES OSGÅ: Underskudd i hundremillionersklassen

- Første kvartal i år var underskuddet på 215 millioner kroner, og Hurtigruten har i andre kvartal slitt med de samme tunge problemene som bidrar til de store underskuddene, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.

Norum viser til høye rentekostnader på store lån, og stadig økende drivstoffutgifter på grunn av høyere bunkerspriser enn budsjettert.

MS Richard With

Hurtigruten var en gang verd 1,5 milliarder kroner.

Foto: Atle Markeng / NRK

Aksjonærne i Hurtigruten blør og har sett verdier forsvinne hver dag, helt siden toppnoteringa på 65 kroner aksjen i februar i fjor. Fredag ble aksjen omsatt til den historisk lave kursen på kroner 24,50. Det verdsetter selskapet til vel 660 millioner kroner.

Hurtigruten var en gang verd 1,5 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Greier ikke å tette tapssluk

Tålmodige aksjonærer

Aksjonærene har lenge krevd handling fra styret og ledelsen i selskapet om å snu den negative utviklinga, men lite har skjedd. Mange spør seg nå hvor lenge denne tålmodigheten vil vare siden administrasjonen bare har klart å få solgt to hotell i Bergen.

LES OSGÅ: Vil selje buss, ferjer og hurtigbåter

LES OGSÅ: Ja, vi er interessert

LES OGSÅ: Får ikke solgt fergene sine

Det som ser ut til å være klart når det gjelder den snuoperasjonen som nå vil komme, er at selskapet vil beholde sin kjernevirksomhet. Det vil si hurtidrutedriften og cruisevirksomheten. Men dersom selskapet skal klare å bedre likviditeten, må det som ikke er kjernevirksomhet, selges ut.

En har ikke klart å selge kollektivvirksomheten, det vil si busser, hurtigbåter og ferger. Og for hver dag som går, øker både drifts- og renteutgiftene. Selskapet har milliardgjeld, og da svir hver eneste renteøkning.

LES OGSÅ: Riksvei nummer én i fare

Det børsnoterte selskapet håper nå på drahjelp fra det politiske miljøet for å snu skuta. Kanskje kan den nordnorske reiselivsgiganten komme på rett kjøl igjen gjennom det arbeidet som Landsdelsutvalget for Trøndelag og Nord-Norge har satt i gang for å berge selskapet.

Resultatet blir kjent klokka 08.00 mandag.