– Den største sikkerhetsutfordringen for mange eldre, norske tunneler er at trafikken er større enn de var bygd for, særlig sommerstid. I tillegg har vi fått en annen type tungtransport, med jevnt over dårligere kjøretøymateriell. Det øker brannfaren. Er vi uheldige, er lasten også brennbar, og røyken giftig. Da kan katastrofen være et faktum, sier Jenssen.
Han har blant annet arbeidet med tverrfaglige risikoanalyser av flere tunnelprosjekter, både i Norge og i utlandet.
Nytt risikobilde
Det økte innslaget av gamle, utenlandske kjøretøyer i tungtransporten har gitt et nytt risikobilde, som en må ta hensyn til i risikoanalyser og for avbøtende tiltak i tunneler, mener Jenssen.
Mange av de norske tunnelene, særlig de undersjøiske, er dessuten brattere enn EU-kravene. Det øker risikoen for varmgang og brann i bremser og motorrom.
Manglende erfaring
Manglende kunnskap om norske forhold hos utenlandske sjåfører bidrar til å øke risikoen, sier Jenssen.
– Utenlandske sjåfører mangler ofte erfaring og kunnskap om kjøring under norske veitrafikkforhold, særlig forholdsregler for kjøring i tunneler med andre stigningsforhold enn de er vant til, sier han.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Risikoen for ulykker i tunneler er ikke større enn på landeveien for øvrig. Det vi må ta hensyn til er katastrofepotensialet. Det øker med større innslag av tunge kjøretøyer med dårlig standard, legger han til.
– Mangler data
Tor-Olav Nævestad ved Transportøkonomisk institutt (TØI) leder et forskningsprosjekt som blant annet skal undersøke risikofaktorene som økende internasjonalisering av godstransporten medfører.
– Foreløpig mangler vi data for å fastslå at utenlandske vogntog er overrepresentert i ulykker på norske veier, sier Nævestad.
– Men det er gjort noen tellinger som kan gi en pekepinn. En opptelling gjort av Statens vegvesen og bilbergingsselskapene i 2010 på E39 mellom Ålesund og Dombås viste at utenlandske lastebiler utgjorde 22 prosent av tungbilene på strekningen, mens 33 prosent av tungbilene som fikk bistand av bergingsselskapene var utenlandske.
Opptelling fra Nordland
En opptelling gjort av politiet i Nordland viste at nesten 80 prosent av de tunge kjøretøyene som i løpet av de tre første månedene av 2012 var registrert i ulykker eller som i stor grad hindret trafikken var utenlandske, sier Nævestad.
Forskningsprosjektet han leder arbeider nå med å samle data for å beregne ulykkesrisikoen til utenlandske godstransportører i Norge.