Hopp til innhold

Fyller stasjonene i Paris med nordlys

Reiselivsnæringen vil kapre flere vinterturister, og skal nå lokke franskmennene med nordlyset i storstilt kampanje.

Nordlys fotografert i Laukvik i Lofoten. Panorama

Dansende nordlys, som her i Laukvik i Lofoten, skal få flere franskmenn til å velge Nord-Norge når de ferierer på vinteren.

Foto: June Grønseth

Antallet turister som reiser til Norge for å oppleve nordlyset er i økning, men reiselivsnæringen vil ha flere nordlysturister til Nord-Norge og sikter seg nå inn på franskmennene.

Fra i dag og en uke framover skal nordlysfilmer rulle over 260 digitale skjermer på alle de større stasjonene i Paris-metroen.

– Vi vet at det er en enorm fascinasjon for nordlys i Frankrike. Når vi skulle bygge denne reklamekampanjen måtte vi få frem det visuelle. Vi bruker bilder som vi håper vil få folk til å drømme seg av gårde, sier avdelingsleder Tove Eliassen ved Innovasjon Norges kontor i Paris til NRK.

Konkurranse

Tove Eliassen

Tove Eliassen er avdelingsleder ved Innovasjon Norges kontor i Paris.

Foto: Innovasjon Norge

Satsingen er et samarbeid mellom en rekke reiselivsaktører og skal overbevise franskmennene om å velge Norge når de skal reise etter nordlyset.

I tillegg til å vise de reisende på metroen i Paris nordlyset, skal filmene også vises på en gigantisk skjerm i forretningskvartalet La Défense. Innovasjon Norge anslår at filmene vil nå én million visninger i løpet av en uke.

– Det finnes andre destinasjoner som fokuserer på nordlys. Det som har vært viktig for oss er å lage en kampanje som er så kreativ at den blir en snakkis.

_REB7829.jpg Hunting the light

Hurtigruten gikk forrige vinter ut med «nordlys-garanti» til britiske turister dersom de valgte å ferie i Norge. Hurtigruten er blant aktørene som er med på kampanjen i Frankrike.

Foto: MS Finnmarken

Samarbeider med bloggere

Derfor nøyer de seg ikke med filmer. De har også knyttet til seg en rekke franske bloggere som skal reise rundt i Nord-Norge de neste tre ukene og fange nordlyset. Hjemme i Frankrike kan bloggerne følges på sosiale medier.

– Den franske nordlysturisten er litt yngre og mer «vågal» enn den tradisjonelle franskmannen som reiser til Norge i høysesongen. Derfor tenker vi å være mer moderne i måten vi kommuniserer på.

Hos NordNorsk Reiseliv håper de bloggerne skal få flere franskmenn til Nord-Norge.

– Dette er digitale superjournalister som får oppleve hele landsdelen fra Svalbard til Lofoten, fra Tromsø til Kirkenes og fra Lyngen til Vesterålen. Via sine sosiale plattformer skal de dele ekte og upolerte bilder, blogginnlegg og filmer fra sine opplevelser, sier Lena Nøstdahl i NordNorsk Reiseliv AS i en pressemelding.