Avtalen som ble inngått i 2011, innebærer at Hurtigruten får 5,1 milliarder kroner fordelt over åtte år fra staten.
I avtalen ligger en rekke krav, blant annet om priser og rabatter for passasjerer som har behov for å bruke rederiets rutenett på kortere eller lengre reiser, de såkalte distansereisende.
– Bryter konktrakten
Hurtigruten skal stille 120 køyer til disposisjon hver dag til denne gruppen med reisende, men dette kravet mener Nordland fylkeskommune at Hurtigruten ikke oppfyller, skriver Dagens Næringsliv.
– Det er Nordland fylkeskommunes inntrykk at tjenesten ikke leveres i henhold til kontrakt, hva angår køyekapasitet, skriver fylkeskommunen i et brev til Samferdselsdepartementet.
Ifølge avisen handler kjernen i kritikken om at rederiet istedenfor å selge lugarene til den avtalte og statssubsidierte prisen, selger dem til langt høyere pris til rundreisepassasjerer.
- Les også:
Ber regjeringen gripe inn
Fylkeskommunen ber Samferdselsdepartementet om å gripe inn i saken.
Kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten sier de ikke opplever at departementet deler Nordland fylkeskommunes holdning i saken.
– Vi har en diskusjon om hvordan avtalen skal forstås. Blant annet dette med 120 køyer. Og definisjonen av hva som er en distansepassasjer og hva som er en pakkereise, sier han.
- Les også: