NRK Meny
Normal

Fylkesrådslederen bekymret for Boreal

Transportselskapet Boreal taper anbud etter anbud langs kysten. Det bekymrer fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap).

Nesna-Levang petter dass

I dag er det Boreals ferge «Petter Dass» som trafikkerer i kystriksveisambandet Nesna-Levang. Fra 1. april overtar Torghatten sambandet for de neste åtte årene.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Vi er nødt til å velge det billigste tilbudet så lenge de andre kriteriene er oppfylt. Imidlertid er jeg bekymret for framtiden når et så stort og viktig selskap i Nordland som Boreal, eller gamle Helgelandske, taper anbudskonkurranse etter anbudskonkurranse, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll til NRK.

Har krympet kraftig

Fra å være det største ferge- og hurtigbåtselskapet på Helgeland, har aktiviteten hos det tradisjonsrike rederiet «Helgelandske» krympet kraftig de siste årene.

Etter at Tosensambandet åpnet og Hemnes-ferga ble lagt ned, sitter Boreal igjen fergesambandet Søvik-Herøy, Mosjøen-Hundåla, Sandnessjøen-Dønna-Løkta, Stokkvågen-Lovund-Træna.

Regionpendelen mellom Dønna mellom Nesna-Dønna og Sandnessjøen er vedtatt at den skal legges ned.

Nylig ble det klart anbudet på Træna- og Herøyrutene avlyses og sendes ut på nytt. Fylkeskommunen vil be om pris på tre ulike alternativer, blant annet krav om at båtene tåler fire meters høye bølger samt at de kan ta med gods.

Frem til ny, permanent operatør er på plass i juni, skal Torghatten trafikkere sambandene fra 1. februar til ut mai.

Fergesambandet Nesna-Levang gikk også tapt til Torghatten, som overtar sambandet fra 1. april.

– Avhengig av konkurranse

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland og fylkesrådet håper på fortsatt god anbudskonkurranse.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Utviklingen bekymrer fylkesrådslederen, som frykter dyrere samferdselsløsninger i Nordland.

– Nordland fylkeskommune er helt avhengig av at det er konkurranse. Blir vi sittende igjen med bare ett selskap som leverer inn anbud i framtiden, vil det være fryktelig alvorlig for oss, sier Norvoll.

Dersom tjenestene blir dyrere, betyr det på sikt at fylket må kutte i dagens samferdselstilbud langs kysten.

– Det vil være helt uholdbart, ikke minst for passasjerene, sier fylkesrådslederen.

Varsler gjennomgang

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll har tidligere varslet en gjennomgang av arbeidsmetodene i egne rekker etter rot med anbudene.

– Vi ser vi på et system for de mindre hurtigbåtrutene hvor noen kan eie båtene og andre kan operere dem. Vi håper å kunne få ned prisen og samtidig åpne for at mindre selskap kan være med å konkurrere om å drifte hurtigbåtene.

– I Nordland er det bare to tilbydere, Torghatten og Boreal. Hvorfor ikke flere?

– Vi er glade for at vi har to selskaper og ikke bare ett. Men jeg hadde virkelig ønsket at det var flere selskap som la inn tilbud på rutene i Nordland. Når vi nå endrer konkurranseformen, håper jeg vi kan tiltrekke oss flere, sier Norvoll.