Kommunene i Lofoten kan ha en utfordring når det kommer til å informere utenlandske turister om trafikkhendelser. På E10 i Moskenes ytterst i Lofoten var veien stengt i nærmere 10 timer etter et steinras ved 24-tiden natt til fredag.
Ordfører Lillan Rasmussen i Moskenes kommune forteller at det ikke alltid er like lett å nå fram med viktig informasjon til de besøkende når slike ting skjer.
– Lofoten Internasjonale Litteraturfestival, Reine Ord, pågår i disse dager. Det er mye trafikk og mange tilreisende gjester, og dermed også mange ulike språk vi skal beherske. Det er viktig å få nådd fram med informasjon når noe skjer, og det er en utfordring når vi har besøkende fra mange ulike nasjoner, sier Rasmussen til NRK, og legger til at dette er en aktuell problemstilling hele året.
Løsningen har så langt vært å bruke lokale folks språkkunnskaper når det har vært behov for det, legger Ramussen til.
– Selv er jeg ikke en person som kan mange forskjellige språk. Jeg kan få gitt beskjed på engelsk. Men ellers må knytte til oss folk som er gode på de språkene vi trenger.
- Les også:
- Les også:
– Folk fra hele verden
Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten AS forteller at problemstillingen ikke er unik for Moskenes, og at det er flere rasutsatte områder i Lofoten.
– God informasjon til de som ferdes i området er alfa omega i så måte, sier hun.
Dreyer anslår at cirka 300 000 fra hele verden finner veien til regionen i løpet av sommerhalvåret.
– Den største utenlandske nasjonaliteten er Tyskland. Men vi opplever også at det asiatiske markedet kommer inn mer og mer.
- Les også:
- Les også:
– Informasjonstavler én mulig løsning
Reiselivssjefen mener informasjon på kommunenes eller Vegvesenets nettsider ikke når fram til mange av turistene, og frykter det i verste fall kan oppstå trafikkfarlige situasjoner når utenlandske turister ikke får den informasjonen de trenger.
Hun tror én mulig løsning kan være å få opp informasjonstavler ved knutepunkter for samferdsel, slik at folk som er på reise unngår å bli sittende fast i lange køer når uforutsette hendelser skjer.
– Om disse for eksempel skal være digitale, er jo noe man kan diskutere. Det samme gjelder hvem som eventuelt skal betale og ha ansvaret for noe slikt.
– Dette er en utfordring man burde sette seg ned og ta en prat om, slik at vi kan komme fram til gode løsninger, avslutter Dreyer.