Hopp til innhold

Frykter for Widerøes fremtid

Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen fra Høyre frykter Widerøe blir styrt fra utlandet dersom SAS selges.

Widerøe Dash 8-103 GARDERMOEN

Blir SAS solgt kan også eierskapet i Widerøe forsvinne ut av landet. Det kan få dramatiske konsekvenser tror stortingsrepresentant Ivar Kristiansen.

Foto: Lien, Kyrre, Kyrre Lien / SCANPIX / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Widerøe er like viktig for kyst-Norge, som jernbanen er for andre deler av landet, og som trikken er for Oslo og Bergen, sier Kristiansen til NRK.no.

Nærings- og handelsminister Trond Giske åpnet tidligere i uken for at regjeringen kan gå inn for salg av Norges andeler i SAS til utlandet.

Skjer det, vil også datterselskapet Widerøe Flyveselskap bli solgt ut av landet.

Stortingsrepresentant Kristiansen tror ikke Widerøe vil kunne operere som dag dersom eierskapet blir flyttet til Tyskland, Frankrike eller Storbritannia.

– Et nådestøt for næringslivet

– Det tviler jeg sterkt på. Det vil gå fly som i dag, men et av verdens beste fagmiljø innenfor sin nisje vil bli pulverisert. Et stort internasjonalt selskap vil benytte sine stordrifts fordeler, og da blir det flytting av hovedkontor og det faglige miljøet vi har i kyst-Norge, sier han.

Og det vil få store konsekvenser for Nord-Norge.

– Det vil bli et nådestøt for næringsliv, sykehuspasienter og reiseliv hvis ikke Widerøe skal få lov å videreutvikle seg.

Vil ha nordnorske eiere

Kristiansen mener det haster med å fusjonere Widerøe ut av SAS, og at det handler om å få på plass norsk eierskap. Aller helst ser han at eierskapet vil ligge på nordnorske hender.

– Jeg håper at Giske handler raskt og jeg håper at nordnorske kapitalinteresser ser sin besøkelsestid. Nå håper jeg de kan gå sammen og tenke over at de kan bli nye eiere av Widerøe, fortsetter han.

Norge og Danmark eier hver 14,3 prosent av aksjene i SAS, mens Sverige andel er 21,4 prosent.