Hopp til innhold

Frykter at dette blir et vanlig syn i Norge: – Kineserne kan kjøre over norske selskaper

Nord-Norges største entreprenør frykter norske arbeidsplasser kan gå tapt, dersom ikke regjeringen legger mer til rette i konkurransen om de store utbyggingskontraktene.

Hålogalandsbrua

Kinesiske entreprenører er allerede i gang med arbeidet med den nye Hålogalandsbrua i Narvik.

Foto: NRK

Statlige entreprenør-prosjekter i Norge er i ferd med å bli så store at ikke lenger de norske selskapene klarer å konkurrere om oppdragene. Det mener konserndirektør Frode Nilsen i Leonard Nilsen & Sønner, Nord-Norges største entreprenør med drøyt 850 ansatte. Han frykter at kinesiske gigantselskap skal kjøre over det norske markedet.

– Dette er kjempestore kinesiske selskaper med den kinesiske staten i ryggen, som kan kjøre over det norske markedet om de ønsker det. Det kan ikke være intensjonen til norske myndigheter, sier Frode Nilsen.

Han sier selskapet ikke har sjans til å konkurrere på de største kontraktene, og i stedet vil satse på å ta jobber som underentreprenører i tiden fremover.

– Vi står fattig tilbake

Nilsen frykter utviklingen på sikt vil kunne gå ut over arbeidsplasser i Norge.

– Vi står fattige tilbake og kanskje helt uten norske entreprenører i fremtiden. Jobbene i bransjen kan stå i fare på sikt, sier han.

Næringsminister, Torbjørn Røe Isaksen forstår bekymringene til Nilsen, og legger til at regjeringen er opptatt av at best mulig konkurranse på de store kontraktene.

Torbjørn Røe Isaksen

Næringsminister, Torbjørn Røe Isaksen ønsker ikke at kinesiske selskaper skal kjøre over det norske markedet.

Foto: Tore Linvollen / NRK

– Vi i næringsdepartementet er opptatt av konkurranse, og hvis du skal ha god konkurranse kan du ikke ha for store kontrakter, sier han.

Norske entreprenørselskap har ikke en reell mulighet til å vinne anbud, siden kontraktene staten skriver med utenlandske selskap er for store, mener Nilsen.

– Det er en feilsatsing. Man kan godt ha noen store kontrakter, men man må ha noen mindre også sånn at det er muligheter for norske entreprenører å være med på en rettferdig konkurranse, sier Nilsen.

Hålogalandsbrua

Arbeidet med den nye Hålogalandsbrua er i gang, utført av kinesiske selskaper.

Foto: Ole Dalen / NRK

Kinesisk selskap for dyrt

Hålogalandsbrua i Narvik til over tre milliarder kroner skal snart være klar med kinesisk hovedentreprenør. Kineserne er også svært interessert i andre store norske prosjekt, som det nye Sotrasambandet i Hordaland til ti milliarder kroner.

Men da det kinesiske gigantselskapet CCCC leverte anbud på bygging av ny E39 på Sørlandet, ble kontrakten tildelt et norsk selskap.

– Det er på grunn av pris. De lå høyt i pris, over byggherrens makspris, sa administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier til VG i juli.

Tall fra det statseide selskapet Nye Veier, som har ansvaret for en rekke store norske veiprosjekter, viser at kinesiske selskaper foreløpig ikke har utkonkurrert norske selskaper.

– Vi har til dags dato ikke signert en eneste kontrakt med utenlandsk hovedentreprenør. Vi kan komme til å gjøre det på prosjektet E6 Ranheim-Værnes, hvor Leonhard Nilsen og Sønner interessant nok kan komme til å bli underentreprenør, sier kommunikasjonssjef Christian Altmann til NRK.

Dele opp kontrakter

Regjeringens veisatsing gjennom selskapet Nye Veier skal gi raskere utbygging og mer vei for pengene. Men Maskinentreprenørenes Forbund advarte i fjor mot at prosjektene kan bli så store, at norske selskaper ikke tør å ta jobbene.

Nilsen tror utenlandske selskaper, fra blant annet Kina, kan bli en trussel for norske entreprenører.

– De er ikke inne på så mange prosjekter enda, men det er bare et tidsspørsmål før de gjør det. Løsningen er enkel, det er bare å lage mindre kontrakter, sier Nilsen som forteller at hans firma kun kan være underentreprenører på de større prosjektene.

Frode Nilsen

Konsernsjef i Leonhard Nilsen og sønner bekymrer seg for konkurransen fra utlandet.

Foto: Kathrine Mørkved / NRK

– Skal diskutere saken

Næringsministeren er enig med Nilsen i at det i noen tilfeller også må lages mindre kontrakter for at de norske selskapene skal kunne være med å konkurrere.

– Vi må kunne dele opp kontrakter. Det vil være bra både for det offentlige, skattebetalerne og alle andre, sier Røe Isaksen, som lover å ta med forslaget videre.

– Jeg tar med innspillet. Det høres ut som en helt reell problemstilling, uten at jeg har undersøkt det i detalj, sier han.

Tror ikke det er grunn til bekymring

Margunn Ebbesen er stortingsrepresentant for Høyre og er ikke bekymret for utviklingen.

– Det blir investert enormt i samferdsel i Norge, så det er ingen grunn til at bekymringen skal være stor, sier hun.

Ebbesen kaller Nye veier-prosjektet til regjeringen for en suksesshistorie, men understreker viktigheten av å beholde de norske selskapene.

– Nye veier viser at vi har klart å bygge mer vei for en billigere penge, nettopp fordi vi har konkurranse. Dersom vi på sikt ser at vi mister gode, viktige og norske entreprenører må vi vurdere det annerledes, avslutter hun.