Elleve av de 20 representantene sier tydelig ja til å bygge ut jernbanen fra Fauske og nordover, på direkte spørsmål fra NRK.
- Se hva samtlige politikere svarer litt lenger ned i saken
Prosjektet er omstridt etter at en utredning fra Jernbanedirektoratet estimerte kostnadene av å bygge banen til 120 milliarder kroner.
En måling InFact gjorde for Nordlys viste i juli at 76 prosent av innbyggerne i Nord-Norge støtter å bygge ut jernbanen i nord. Nå mangler bare den politiske viljen.
Vil bruke oljepenger
Tre av Frps fire representanter i Nord-Norge støtter jernbaneutbyggingen hvis det tilføres oljepenger. De tre er Dagfinn Olsen (Nordland), Per-Willy Amundsen (Troms), og Bengt Rune Strifeldt (Finnmark).
– Jeg er positiv til prosjektet, men kritisk til kostnadene, sier Olsen. På samferdsel har vi ei kake som bare er så så stor. Tar man av kaka så må noe annet ut. Jeg er absolutt for det hvis man kan tilføre penger fra oljefondet for å gjøre kaka større.
Samlet opposisjon
Støtten er stor hos representantene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, og SV. Av de syv representantene fra Ap er Ingalill Olsen fra Finnmark den eneste som ikke sier klart 'ja.'
– Jeg er positiv til å få realisert Nord-Norgebanen, men det må ikke gå på bekostning av samferdselsmidler til Finnmark, sier hun. I dag ser vi at Finnmark ikke blir prioritert og at det nesten ikke bygges ut i Finnmark.
SV og Senterpartiet er meget positive til utbyggingen.
– SV har programfestet å bygge Nord-Norgebanen. Vi er sikre på at ringvirkningene for landsdelen – med færre vogntog på veiene – og kutt i klimagassutslipp gjør banen vel verdt det, sier Mona Fagerås fra Nordland.
For Sp sier både Siv Mossleth fra Nordland og Sandra Borch fra Troms at de jobber på Stortinget for å realisere banen.
Et usikkert Høyre
Ingen av de fire representantene fra Høyre mener byggingen av Nord-Norgebanen er et ja/nei-spørsmål. Alle fire ser banen i lys av andre prioriteringer, og venter med å konkludere til utfallet av høringene på Stortinget er klart.
Margunn Ebbesen i Nordland Høyre er skeptisk.
– En kan altså ruste opp alle riksveiene og fylkesveiene til topp standard mellom Fauske og Tromsø for rundt halvparten av hva det vil koste å bygge jernbanen samme strekningen.
– Så hvis en setter dette opp mot bygging av Nord-Norgebanen så tror jeg min prioritering ville vært å ruste opp og bygge opp veistandarden i nord!
Nord-Norgebanen ligger ute på høring fram til 1. oktober.