Frp-topp har også sagt «Ja, takk, begge deler» i flyplassaken

Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) avviser at han er dobbeltmoralsk, når han nå beskylder nordlandspolitikere for beslutningsvegring. Han har selv sagt «Ja, takk, begge deler» i flyplassaken på Helgeland.

frp

Før valget i 2013 sa også Frp i Nordland også «Ja takk, begge deler». Lørdag 7. september, to dager før stortingsvalget i 2013, stod følgende (bildet t.h.) i en helsides annonse for Fremskrittspartiet – i Rana Blad. Samme dag var en lignende helside (bildet t.v.) på trykk i Helgeland Arbeiderblad, med overskrifta Bevar Mosjøen Lufthavn Kjærstad.

Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) gikk tirsdag hardt ut mot fylkespolitikerne i Nordland, som han mener ikke tør å prioritere i flyplassaken på Helgeland.

Men i valgkampen 2013 støttet Karlsen selv både bevaring av flyplassen i Mosjøen og bygging av ny flyplass i Rana.

Lørdag 7. september, to dager før stortingsvalget i 2013, stod følgende med store bokstaver i en helsides annonse for Fremskrittspartiet – i Rana Blad.

Bygg Polarsirkelen lufthavn! Helgeland trenger en storflyplass. Tiden er overmoden for en storflyplass for regionen vår. Det vil bety enormt mye for videre vekst, for næringslivet, for folk flest. Stortingets vedtak må følges opp med handling og midler - nå! Dette lover vi i Fremskrittspartiet kjempe for.

Frp-annonse i Rana Blad (2013)

Den samme dagen var ei lignende helside på trykk i Helgeland Arbeiderblad, med overskriften:

For folket i Vefsn vil en ny storflyplass i Rana bli liggende for langt unna. Innbyggere og næringsliv har sterkt behov for effektive flyforbindelser. Derfor vil Fremskrittspartiet kjempe for at Mosjøen Lufthavn Kjærstad beholdes og styrkes.

Fra Frp-annonsen i Helgeland Arbeiderblad (2013)

Tom Cato Karlsen, som er avbildet i annonsen er i dag statssekretær i Samferdselsdepartementet. Han avviser at han møter seg selv i døra.

– Dette er ikke det spor merkelig. Det er gått tre år siden vi kjørte annonser om å beholde Mosjøen lufthavn og samtidig bygge nytt og større i Rana. I dag har vi en helt annen kunnskap om problematikken, og har derfor en annen mening, sier Karlsen, og utdyper.

Utsetter forslag

Denne uka gikk Tom Cato Karlsen, som i dag er statssekretær i Samferdselsdepartementet, ut og kritiserte fylkespolitikerne i den samme saken. Han mener at fylkesrådet ikke tør å ha ei klar mening om fremtidens flyplasser på Helgeland.

Foto: Olav Heggø / Samferdselsdepartementet

​ – Min jobb som kandidat før valget i 2013 var å få mest mulig infrastruktur til Nordland. Som statssekretær har jeg en helt annen rolle. Jeg sitter ikke her på vegne av Nordland, men for Fremskrittspartiet, sier Tom Cato Karlsen til NRK.

– Ble lagt merke til

I sin høringsuttalelse i februar sa fylkesrådet i Nordland ja til en ny flyplass i Rana, men samtidig beholde flyplassen i Mosjøen. Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) har flere ganger måtte gå ut i media å forsvare rådets beslutning mot kritikk.

Norvoll husker godt annonsekampanjen som Frp og Tom Cato Karlsen kjørte høsten 2013.

– Slik går det når man skal forsøke å tekkes velgere i to forskjellige byer hvor interessene står mot hverandre. Det er jo litt morsomt, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll.

Han er ikke overrasket over at Karlsen har endret standpunkt nå som han ikke lenger er lokalpolitiker.

– En vanskelig sak

– Annonsene og Karlsens uttalelser i dag understreker vel egentlig bare at denne saken er vanskelig. Jeg tror ikke vi skal bruke tida til å spille svarteper eller peke på hverandre. Vi skal heller jobbe skikkelig med saken og finne den beste løsningen for hele Helgeland og hele Nordland.

Det er Tom Cato Karlsen enig i.

– I den grad mine utsagn er tolket som kritikk av fylkestinget, er det mer ei oppfordring om å være tydelig på hva man ønsker framover, sier Karlsen.

Norvoll

– Annonsene og Karlsens uttalelser i dag understreker vel egentlig bare at denne saken er vanskelig, mener Tomas Norvoll.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Tryms bilder vekker oppsikt
Politihunden Cox på sin andre test- Nå skal det avgjøres om han kan bli politihund.