Nordland fylkeskommunen kan tjene millioner av kroner på å selge reklameplass på fylkets 440 busser, mener Nordland Frp.
– Med en gang man fjerner den fylkeskommunale helprofileringen har man spart 3,5 millioner kroner. Reklameinntekter kan gi store summer årlig, sier Allan Ellingsen i Fremskrittspartiet.
– Vanlig i andre fylker
Logoer på 440 busser koster mye penger og nå foreslår Ellingsen at fylke heller kan tjene penger ved selge reklameplass. Han viser til at bussreklame er vanlig i andre fylker.
– Lokalt næringsliv i de største byene i Nordland bør få profilere seg på denne måten, sier han.
Liker egenreklame
Men fylkesrådet vil fortsatt betale 3,5 millioner kroner for å la sin egen logo lyse mot deg når du skal ta buss.
– Vi har brukt mye ressurser på å få nye busser med sikkerhetsbelte til alle passasjerene og universell utforming. Vi ønsker at den økte kvaliteten skal forbindes med fylkeskommunens kollektivsatsing, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap).
Men på gata i Bodø er folk i tvil om hvem som egentlig driver bussene, bare hør her:
Og Ellingsen mener reklamepengene kunne vært brukt på mer samferdsel.
– Et bedre kollektivtilbud kunne blitt resultatet. I dag legger man ned flere ruter på for eksempel hurtigbåtene. Transportutgiftene øker, og da må vi se på hvor vi kan ta inn pengene for å få et bedre tilbud til befolkningen, sier Frp-politikeren.