Når syklistene i Arctic Race i dag sykler over området hvor den planlagte nye storflyplassen på Helgeland skal ligge, sykler de samtidig inn i et vepsebol.
Striden om Polarsirkelen lufthavn deler nemlig Helgeland i to innbitte leire: De som ønsker flyplassen velkommen, og de som mener flyplassen kun er til glede for befolkningen i Rana.
Derfor blir det også høy temperatur når flyplasstilhengerne lørdag har planlagt en markering idet syklistene sykler forbi. Rana utviklingsselskap har blant annet hentet inn elever ved Polarsirkelen videregående skole, som stiller på Hauan med spade og arbeidsklær og vester med skriften «Her bygges ny flyplass» på baksiden.
Også lederen for Polarsirkelen lufthavnutvikling vil være til stede.
– Vi møter en del folk og vil vise at her har politikerne besluttet at det skal planlegges en ny storflyplass på Helgeland, sier Henrik Johansen.
Reagerer
Men i Vefsn-miljøet, hvor motstanden mot flyplassen er størst, blir de provosert av at Rana-miljøet bruker Arctic Race til en politisk markering.
– Slik jeg ser det er prosjektet på Hauan lagt dødt. Da vitner det om desperasjon at man velger å bruke denne anledninga til å fremme prosjektet, sier daglig leder Bjørn Larsen ved Mosjøen Næringsforening.
Årsaken til den innbitte motstanden i Vefsn er at Avinor har sagt at dagens flyplass i Mosjøen må legges ned dersom det skal bygges en ny og større flyplass i Rana.
– Man var på forhånd enig om at Arctic Race var en flott anledning til å løfte fram hele Helgeland. Så forsøker man å fremme et prosjekt som 12 av 18 kommuner har sagt nei til. Det burde man rett og slett holde seg for god til, sier Larsen, som håper TV-kameraene unngår å filme stuntet.
Og Larsen får støtte fra Vefsn-ordfører Jann-Arne Løvdahl.
Bedre tilbud
Leder Henrik Johansen ved Polarsirkelen lufthavnutvikling har forståelse for at Vefsn-miljøet reagerer, men påpeker at ny flyplass i Rana vil gi muligheter for hele regionen.
– Mange i Mosjøen vil ha et bedre flytilbud, og denne flyplassen vil gi muligheter for hele regionen. Vi bygger veier for fem milliarder på Helgeland som skal gjøre denne flyplassen tilgjengelig for alle.
Fronter ikke politiske saker
Jann-Arne Løvdahl retter også en pekefinger til arrangøren, og spekulerer i hvorvidt det er tilfeldig at løypa går forbi området hvor det planlegges ny flyplass.
Daglig leder i Arctic Race, Knut-Eirik Dybdal, sier på sin side at ingen har innvirkning på hvor løypa skal gå.
– Det er vi som planlegger løypen ut fra sportslige hensyn. Vi fronter ingen nasjonale politiske saker gjennom vår løypetrase.