Fronter flyplassprosjekt langs Arctic Race-løypa: – Vitner om desperasjon

I dagens sykkeletappe har flyplasstilhengere i Rana planlagt en markering for å fronte flyplassprosjektet på Hauan. Det vekker sterke reaksjoner i Mosjøen. – Det er utidig å bruke Arctic Race til politiske markeringer, sier Vefsn-ordføreren.

Spaden i jorda 2017

Slik så det ut da Rana Utviklingsselskap aksjonerte for ny flyplass på Hauan i Rana kommune under dagens Arctic Race of Norway-etappe.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

Når syklistene i Arctic Race i dag sykler over området hvor den planlagte nye storflyplassen på Helgeland skal ligge, sykler de samtidig inn i et vepsebol.

Striden om Polarsirkelen lufthavn deler nemlig Helgeland i to innbitte leire: De som ønsker flyplassen velkommen, og de som mener flyplassen kun er til glede for befolkningen i Rana.

Derfor blir det også høy temperatur når flyplasstilhengerne lørdag har planlagt en markering idet syklistene sykler forbi. Rana utviklingsselskap har blant annet hentet inn elever ved Polarsirkelen videregående skole, som stiller på Hauan med spade og arbeidsklær og vester med skriften «Her bygges ny flyplass» på baksiden.

Også lederen for Polarsirkelen lufthavnutvikling vil være til stede.

– Vi møter en del folk og vil vise at her har politikerne besluttet at det skal planlegges en ny storflyplass på Helgeland, sier Henrik Johansen.

Reagerer

Bjørn Larsen

– Man har solgt dette prosjektet fra dag én ved å lage et glansbilde av noe som ikke eksisterer. Det fortsetter de med, sier Bjørn Larsen, som er daglig leder i Mosjøen Næringsforening.

Foto: privat
Danny van Poppel fra Nederland (Team Sky) vant andre etappe i sykkelrittet Arctic Race of Norway

Danny van Poppel fra Nederland (Team Sky) vant andre etappe i sykkelrittet Arctic Race of Norway.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Men i Vefsn-miljøet, hvor motstanden mot flyplassen er størst, blir de provosert av at Rana-miljøet bruker Arctic Race til en politisk markering.

– Slik jeg ser det er prosjektet på Hauan lagt dødt. Da vitner det om desperasjon at man velger å bruke denne anledninga til å fremme prosjektet, sier daglig leder Bjørn Larsen ved Mosjøen Næringsforening.

Årsaken til den innbitte motstanden i Vefsn er at Avinor har sagt at dagens flyplass i Mosjøen må legges ned dersom det skal bygges en ny og større flyplass i Rana.

– Man var på forhånd enig om at Arctic Race var en flott anledning til å løfte fram hele Helgeland. Så forsøker man å fremme et prosjekt som 12 av 18 kommuner har sagt nei til. Det burde man rett og slett holde seg for god til, sier Larsen, som håper TV-kameraene unngår å filme stuntet.

Og Larsen får støtte fra Vefsn-ordfører Jann-Arne Løvdahl.

Jeg tar helt avstand fra den typen aktivitet som de driver med. De burde holde seg for god til å bruke denne flotte anledning til å flagge en så betent sak. Det er utidig.

Jann-Arne Løvdahl / Ordfører i Vefsn

Bedre tilbud

Leder Henrik Johansen ved Polarsirkelen lufthavnutvikling har forståelse for at Vefsn-miljøet reagerer, men påpeker at ny flyplass i Rana vil gi muligheter for hele regionen.

– Mange i Mosjøen vil ha et bedre flytilbud, og denne flyplassen vil gi muligheter for hele regionen. Vi bygger veier for fem milliarder på Helgeland som skal gjøre denne flyplassen tilgjengelig for alle.

Henrik Johansen, Mo i Rana

– En ny flyplass vil gi muligheter til å trekke store idrettsarrangementer til Helgeland i fremtida. Så det er helt greit med en slik markering, mener Henrik Johansen.

Foto: Frank Nygård / NRK

Fronter ikke politiske saker

Jann-Arne Løvdahl retter også en pekefinger til arrangøren, og spekulerer i hvorvidt det er tilfeldig at løypa går forbi området hvor det planlegges ny flyplass.

Daglig leder i Arctic Race, Knut-Eirik Dybdal, sier på sin side at ingen har innvirkning på hvor løypa skal gå.

– Det er vi som planlegger løypen ut fra sportslige hensyn. Vi fronter ingen nasjonale politiske saker gjennom vår løypetrase.

Grunnen til at løypa går den ekstra sløyfen er ene og alene at vi ville ha flere kilometer mellom Nesna og Korgfjellet, og det blir i tillegg ekstra spennende over Røssvoll hvor veien er smal.

Knut-Eirik Dybdal / Daglig leder i Arctic Race
Bilder fra ARN, dag 2
Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix