Hopp til innhold

Frafallet starter på barneskolen

Det ungene lærer på barneskolen, er avgjørende for hvordan de klarer seg på videregående.

Barneskoleelever

LEKSELESING: Kristian Steffansen (t.h) og Niklas Karlsen gjør litt ekstra lekser hvis det er noe de ikke forstår.

Foto: Hilde Mangset Lorentsen

Denne uken kom rapporten som viser at karakterene fra ungdomskolen i stor grad avgjør om elevene gjennomfører videregående.

– Men frafallet starter tidligere enn det. På barneskolen legges grunnlaget for det du skal lære på ungdomskolen, sier undervisningsjefen i Bodø kommune, Per Oskar Schjølberg.

– Håper det går bra

Ved Bodøsjøen barneskole er elevene Marie Dagslått Hansen (13) og Kristin Setså (12) snart ferdig med syv års skolegang. Til høsten starter de på ungdomskolen og får dermed sitt første møte med karakterer.

– Det blir spennende og litt skummelt, sier de to. De har en følelse av at det går bra på skolen, og mener de får god oppfølging fra lærere hvis det er noe de må trene på.

Men en kartlegging Utdanningsdirektoratet fikk levert i fjor, viser at skolesvake elever generelt får hjelp for seint. Dette gjør at de blir hengende mer og mer igjen, etterhvert som årene går.

Elever ved Bodøsjøen barneskole

SNART KARAKTERER: Kristin Setså (t.v) og Marie Dagslått Hansen begynner snart på ungdomskolen.

Foto: Hilde Mangset Lorentsen

– Vente-og-se-holdning

– Det er viktig med tidlig hjelp til de som trenger det, men evalueringen viser at grunnskolen svikter og videregående opplæring forsøker å reparere, skriver Utdanningsdirektoratet i sin kommentar til rapporten.

Undervisningsjefen i Bodø, mener skole-Norge har en utpreget vente-og-se-holdning og at tiltak settes inn for sent.

– Får elevene først hjelp på ungdomskolen, kan det være for sent, sier han.

Han sier det er gjort politiske tiltak på at hjelpen skal komme tidligere.

– Men med stramme økonomiske vilkår er det i noen tilfeller vanskelig å prioritere tilpasset opplæring, sier undervisningsjefen.

Ulike elever

Kristian Steffansen (11) og Niklas Karlsen (11) går i femte klasse på Bodøsjøen barneskole. De to jevnaldrede liker vidt forskjellige fag.

– Jeg liker best matte og geometri, sier Steffansen.

– Jeg liker kunst og håndtverk. Der lærer jeg masse for jeg liker å jobbe med hendene. Akkurat nå lager vi forkle, sier Karlsen.

Lærer ved Bodøsjøen Anne Grete Sivertsen er klar på at ungene er svært forskjellige og at de har ulike forutsetninger i det de tropper opp på skolen første skoledag.

– Vi har sikkert elever her som kommer til å droppe ut av videregående, men vi jobber hver dag for at det ikke skal skje. Vi hadde kommet langt hvis vi hadde vært flere lærere per elev, sier hun.