Det sier prosjektleder Roar Pedersen.
- Veikapasiteten i Europa er i ferd med å bli sprengt, så tyske myndigheter har nå bestemt seg for å innføre en avgift for trailere, sier han.
Prosjektet går ut på å skaffe til veie to spesialkonstruerte båter som skal frakte fersk laks fra norskekysten til Nederland på minst like kort tid som en trailer bruker, og til lavere kostnad.
Bredt samarbeid
Det er SINTEF som har tatt initiativ til dette prosjektet, men det er også store oppdrettsselskap som Pan Fish, Domstein og Fjord Seafood med på prosjektet, sier Roar Pedersen.
- Det er 12 deltakere - fire eksportbedrifter, fire rederier og fire teknologibedrifter, sier han.
Det viktigste for at dette skal være interessant for oppdrettsnæringen, er at det er prismessig gunstig og at kvaliteten på fisken holdes like god. Det sier regionsjef Geir Ove Ystmark i oppdretternes organisasjon, FHL Havbruk.
- Det viktige for oss er lav pris på transporten, og at det går så fort at vi sikrer ubrutt kjøling og dermed god kvalitet på fisken, sier Ystmark.
Stort potensiale
I løpet av tre til fire år håper man å kunne sette i gang sjøtransporten av fersk laks, og prosjektleder Roar Pedersen tror halvparten av all norsk eksport av laks kan gå sjøveien om få år.
- Vi er veldig optimistiske. Vi ser at det er et veldig stort potensiale. Med trafikkøkningen på veiene, vil næringen bli tvunget til sjøtransport, sier Pedersen.