Hopp til innhold

Har kjørt fra Oslo til Bodø for 250 kroner

Bellona-leder Fredrik Hauge er på vei til Nordkapp i elbil.

Bellona leder kjører en Tesla S

FRA OSLO TIL NORDKAPP: Bellona-leder Fredrik Hauge ønsker flere elbiler langs norske veier. Nå er han på vei til Nordkapp i en elbil av typen Tesla modell S.

Foto: Emil Indsetviken / NRK

– Du trenger ikke annen bil enn dette, fastslår Hauge til NRK-reporteren mens han gasser på.

Bilen han snakker om er en Tesla S – en elektrisk bil produsert av Tesla Motors med en rekkevidde på 50 mil, ifølge produsenten.

Kjøretøyet som er en kombikupe er i stand til å akselerere fra 0–100 km/t på 4,2 sekunder, og har en startpris i Norge på rundt 450.000, ifølge Hauge.

Til tross for en noe stiv startpris, mener han dette er et fullgodt alternativ til tradisjonelle biler.

– Dette er litt som forskjellen mellom et solkraftverk og et kullkraftverk. Kullkraftverk er billige å bygge men dyrere i drift, mens et solkraftverk er dyrere å bygge men billigere i drift. Det samme går for elbiler kontra vanlige biler, mener han.

120 mil på 250 kroner

Så langt har han tilbakelagt drøye 120 mil på sin ferd nordover landet. I skrivende stund er den kjente miljøaktivisten i Bodø, og har brukt drøye 250 kroner i kilowattime på turen så langt – grovt regnet.

Han tror kjøretøyet vil være kjærkomment blant yrkessjåfører.

– Dette fordi den er veldig stillegående og behagelig over lengre avstander. Du kan nesten ikke høre motoren, fortsetter han.

Tanken bak stuntet er å øke miljøbevisstheten blant folk langs veien.

– Det er morsomt å prate med dem som er bilinteressert og få de til å bli miljøinteressert i tillegg. Jeg har møtt mange spennende mennesker langs veien så langt, sier han.

– Hvordan vil bilen fungere i det kalde vintermilljøet i Norge?

– Jeg har kjørt denne bilen i kaldt vær fra Bergen til Oslo, uten problemer. Tesla leverer dessuten egen vinterpakke i tillegg. Så jeg vil si dette er en god vinterbil.

(artikkelen fortsetter under)

Instrumentpanel i Tesla S

INSTRUMENTPANEL: På Tesla S har man full kontroll på forbruk og kartplassering.

Foto: NRK

Videre til Lofoten

Hauge mener at Norge vil være tjent med flere slike kjøretøy langs norske veier.

– På denne bilen er hele karosseriet laget av aluminium, noe vi i Norge har interesse av. Det er jo ikke bare olje vi skal leve av, vi har også en smelteverksindustri som leverer en del av de nye løsningene til disse bilene, sier han.

Etter å ha stoppet innom Bodø, går ferden videre til Lofoten.

– I Lofoten har Natur- og Ungdom sommerleir. Den skal jeg besøke. Deretter går ferden videre til Nordkapp.

– Du blir ikke sliten av å sitte i bil i så mange timer?

– Denne bilen er som sagt veldig stillegående og behagelig å kjøre, så det går veldig fint. Jeg er sikker på at dette er fremtiden, avslutter han.

Tesla model S

ØNSKER FLERE ELBILER: – Du trenger ikke noen annen bil enn dette, mener Bellona-leder Fredrik Hauge. Han tror Norge er tjent med flere slike kjøretøy langs norske veier.

Foto: Emil Indsetviken / NRK