Forventningene er skyhøye til Nasjonal Transportplan i nord.
- Dette blir den store styrkeprøven. Det må bli en skikkelig veifest i nord nå. E6 har prioritet nummer en, men også de store tilførselsveiene til de viktige havnene trenger en oppgradering til skikkelig standard, sier Høyres stortingsrepresentant fra Troms Elisabeth Aspaker til NTB.
Hun har vært en av regjeringens hissigste nordområdekritikere og har latt seg irritere over at regjeringen ikke vil bli målt i nordområdesatsingen i statsbudsjettene. Nordområdesatsingen er et generasjonsprosjekt, har vært svaret.
- For hver gang det har blitt reist kritikk mot manglende innhold i nordområdesatsingen har man pekt på Nasjonal Transportplan. Der skal svaret på det meste komme. Så fredag går regjeringen opp til nordområdeeksamen, sier Aspaker.
Ingen klatting
Fylkesrådsleder i Nordland og tidligere næringsminister Odd
Eriksen (Ap) deler Aspakers eksamensmerkelapp på Nasjonal Transportplan, som gir prioriteringer på samferdselssektoren de kommende ti årene.
- Det nytter ikke å komme stykkevis og delt. Her må det tas et samlet grep. Det nytter ikke å komme inn med prosjekter som skal realiseres mot slutten av planperioden, sier Eriksen.
Også han setter en opprusting av hovedfartsåren E6 aller øverst på prioriteringslisten, men understreker at det også er viktig med en kraftig opprusting av veinettet fra kysten og inn til E6, og øst-vest forbindelser til Sverige, Finland og Russland.
Eriksen får støtte fra fylkesordfører Runar Sjåstad (Ap) i Finnmark, som mener det må tas et krafttak i nord for å oppfylle noen av forventningene nordområdesatsingen har skapt.
Bare prat til nå
Ønsket om en kraftig opprustning av stamveinettet er også hovedmålet for Veiforum Nord. Bak interesseorganisasjonen står regionavdelingene i LO, NHO og en rekke næringsorganisasjoner som til sammen representerer 179.000 medlemmer og 3.300 bedrifter.
Hittil har satsingen på infrastruktur i forbindelse med nordområdesatsing relatert til den framtidige høye aktivitet en ser vil komme i nord, kun vært ord og ikke handling, heter det i en uttalelse der forumet lister opp sine prioriteringer til transportplanen.
30 milliarder
Beregninger fra Statens vegvesen viser et etterslep på 30 milliarder kroner for å gi E6 mellom Trondheim og Kirkenes nødvendige utbedringer.
Nord-Norge har generelt et etterslep på transport som bare blir større og større. Det er et stort og nødvendig løft som må til.
- At Nord-Norge i årevis har vært taperen skyldes blant annet at vi ikke har kunnet være med i kampen om bompengefinansiering. Befolkningsgrunnlaget er for lite til å få økonomi i det. Her må
man se på betingelsene for bompengefinansiering, sier Stig Kjærvik, som leder sekretariatet for Vegforum Nord.