Hopp til innhold

Fortsatt Noro-virus på «Kong Harald»

Til tross for full desinfisering av hurtigruteskipet «Kong Harald» i Bergen før helga, herjer Noro-viruset fortsatt ombord.

MS Kong Harald i solnedgang

KONGEN SLITER: Full desinfisering i Bergen før helga hjalp ikke. Fortsatt registreres daglige utbrudd av Noro-virus ombord i skipet.

Foto: Atle Markeng / NRK

Både på rundreisen som gikk fra Bergen 7.april og den som startet 18.april brøt Noro-viruset ut ombord på MS «Kong Harald». Da skipet kom til Bergen torsdag kveld ble det desinfisert.

Men skipet, som nå er nå i Honningsvåg i Finnmark, ble ikke kvitt det fryktede mageviruset.

– Vi har hatt nye sykdomstilfeller hver dag, og jobber knallhardt med med å få bukt med viruset, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.

Ikke erstatning

NRK skrev forrige uke om det skotske ekteparet som ble liggende isolerte og virussyke på lugaren sin i fire døgn ombord på MS «Kong Harald» – på rundturen som gikk fra Bergen 7. april. Paret har via sin skotske turopearatør klaget på Hurtigrutens håndtering sykdomsutbruddet, i håp om å få erstatning etter den mislykkede turen. Det kommer de ikke til å få.

– Nei, dette er standard prosedyre. Sykdomstifeller ombord må passasjerene ta via reiseforsikringene sine. Dette er ikke spesielt for Hurtigruten. Det er de samme reglene som gjelder dersom du blir syk på ferie i Syden, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.

– Turen ble et mareritt

Skotske Sandy Cooper (65), som selv har jobbet mange år i turistbransjen i hjemlandet, reagerte på at han som nylig hjerteoperert ikke fikk legehjelp. Han mener også at Hurtigruten ikke gjør nok for å stoppe det fryktede mageviruset, som har herjet på hurtigruteskipene de siste årene.

– Det skulle bli vårt livs tur. Isteden ble det et mareritt, sa han til NRK.

Ikke Karibien

Ragnar Norum, kommunikasjonsdirektør Hurtigruten

Ragnar Norum, kommunikasjonsdirektør Hurtigruten.

Foto: NRK

Ragnar Norum sier at mange, spesielt utenlandske passasjerer har store forventninger til servicetilbudet ombord i Hurtigruten.

– På hver eneste rundtur får vi passasjerer ombord som forventer at en reise med Hurtigruten skal være det samme som et cruise i Karibien. De er gjerne oppfarende den første dagen, men så roer det seg, sier Norum.

For eksempel tror mange at det er legetilbud ombord.

– Vi seiler i innenriks kystfart, og såpass nært land at det ikke er behov for lege ombord. Skjer det noe, kan passasjerene hentes med helikopter fra land, sier Norum.

Vil avlive cruise-myten

Ragnar Norum konstaterer at begrepet «cruise» lever i beste velgående når det skrives eller snakkes om Hurtigruten. Den myten vil han gjerne avlive – en gang for alle.

– Vi markedsfører oss ikke som cruise, men som en sjøreise. Vi framhever det unike med reisen – lokaldestinasjonene, at vi går i rutefart og frakter gods – og ikke skipene, sier Norum.