NRK Meny
Normal

2012: Ga helikopterprodusenten en ny sjanse 2017: Venter fortsatt på helikoptrene

Allerede i 2012 var begeret i ferd med å renne over for Forsvarsdepartementet, som truet med å avlyse kontrakten etter flere års forsinkelser. Fem år senere venter Norge fortsatt på helikoptrene.

NH 90

Det har vært en lang og kronglete vei for å få de nye NH90-helikoptrene i operativ tjeneste.

Foto: Nils Mehren / NRK

De nye NH90-helikoptrene som skal betjene Kystvakta har latt vente på seg.

Helikoptrene skulle egentlig bli levert i perioden 2005-2008, men så langt er bare seks av fjorten helikoptre levert. Av de som har ankommet Norge, har det vært oppdaget flere mangler, blant annet at helikoptrene ikke tåler å stå på dekk i uvær og store bølger.

Allerede i 2012 var begeret i ferd med å renne over for det norske forsvaret. Den gang vurderte Forsvarsdepartementet å avlyse hele avtalen.

Lette etter alternativer i USA

Truer med å bryte helikopter-kontrakt

For fem år siden vurderte Forsvarsdepartementet å avlyse hele helikopteravtalen etter store forsinkelser. Samme år trakk Portugal seg fra sin kontrakt med NHIndustries.

Foto: Faksimile

«Vi kan ikke vente i det uendelige» og «Tålmodigheten vår er strukket langt nok. Vi vil ikke ha flere forklaringer. Vi vil ha helikopter» sa daværende statssekretær for Espen Barth Eide (Ap), Roger Ingebrigtsen, til Nordlys den gang.

Han sa man ikke kunne risikere å komme i en situasjon der Kystvakta sto uten helikopter og reiste selv ens ærend til USA for å vurdere andre alternativer. Han ga klar beskjed til produsenten at de vurderte andre terminere avtalen, hvis ikke helikoptrene snart ble levert.

Roger Ingebrigtsen

Statssekretær Roger Ingebrigtsen reiste i 2012 til USA for å vurdere andre helikopteralternativer på grunn av store forsinkelser.

Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

– Det er riktig at vi vurderte å kansellere avtalen, forteller Ingebrigtsen til NRK i dag.

Den amerikanske helikopterprodusenten Sikorsky var blant alternativene som ble vurdert. Sikorsky lovte å levere helikoptre raskt hvis Norge brøt avtalen med den italienske produsenten, men Norge valgte å gi produsenten NH Industries en ny sjanse.

– Denne type anskaffelser er uhyre omfattende og kompleks. Vi kom fram til at en kansellering kunne eksponere oss for ytterligere forsinkelser og økte kostander.

Tålmodigheten vår er strukket svært langt.

Daværende statssekretær, Roger Ingebrigtsen til avisa Nordlys i 2012.

– Ikke for sent

Fem år er gått og Kystvakta opererer nå uten helikoptre.

Per Gram

Helikopterekspert Per Gram mener det ikke er for sent å avbestille kontrakten fra 2002.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Det er de trolig nødt til å gjøre en god stund til, for NH90-helikoptrene vil trolig ikke være operative før mellom 2020-2022.

Helikopterekspert og tidligere medlem av Justiskomiteens Helikopterfaglige forum, Per Gram, mener at nok er nok.

– Det er ikke for sent å avlyse avtalen.

Han sier Norge bør gjøre helomvending og kjøpe Sikorsky S60 SeaHawk-helikoptre, som Sverige og Danmark.

– De er godt utprøvd, solide og har kort leveringstid. Innen en periode på tre, fire år vil helikoptrene kunne være levert.

Holder seg til avtalen

Birgitte Frisch

Spesialrådgiver i Forsvarsdepartementet, Birgitte Frisch, sier avgjørelsen fra 2012 om å holde seg til avtalen med NHIndustries, står fast.

Foto: Mats Grimsæth

Forsvarsdepartementet er på sin side ikke interessert i å avlyse kontrakten og sier S60 ble vurdert i 2012, men at helikoptertypen ikke egner seg til formålet.

– SeaHawk oppfyller ikke kravene som er satt til operasjoner ombord, og vil selv med revidering av kravene fortsatt ha behov for modifikasjoner. En slik anskaffelse vil føre til tidkrevende omlegging og utdanning, sier Birgitte Frisch, spesialrådgiver i Forsvarsdepartementet.

Tidligere statssekretær, Roger Ingebrigtsen, er enig i at det er for sent å trekke seg.

– Det er ingen vei tilbake.

NH90

Forsvarsdepartementet sier NH90 er det absolutt beste alternativet, selv om det har tatt lang tid å få de operative.

Foto: Nils Mehren / NRK