De frivillige fjellklatrerne som hentet ned de omkomne etter flyulykken på Grytøya i 1972, har skrevet en rapport om ulykken, 41 år etterpå.
17 personer, blant dem fire barn, omkom da et fly fra Forsvaret med en beruset pilot om bord styrtet inn i et fjell på Grytøya i Troms 11. juli 1972.
Flere i Forsvaret kjente til at piloten i lengre tid hadde hatt alkoholproblemer, men lot ham likevel fly.
De pårørende var uvitende om dette inntil havarirapporten ble frigitt av Forsvaret i 2005. Det er nettopp Forsvarets behandling av de etterlatte som får fjellklatrerne til å utgi sin rapport, skriver VG.
- Les også: Alle visste at piloten drakk
Måtte dele opp likene
I rapporten, som nylig ble offentliggjort av Forsvarsdepartementet, kommer det fram at klatrerne og krimteknikere fra Kripos ble nektet helikopterassistanse for å kunne hente ned de forulykkede. Løsningen ble derfor å dele opp likene i fjellsiden og deretter bære dem ned i sekker.
I rapporten kommer det også fram at Forsvaret vurderte bruk av kjemiske midler og sprengstoff for å få ned de siste av de omkomne.
De frivillige fjellklatrerne ønsker nå at myndighetene tar et fullstendig ansvar for omstendighetene rundt ulykken, og har levert en liste med spørsmål de ønsker svar på til Forsvarsdepartementet.
12 etterlatte gikk til erstatningssak mot staten etter at omstendighetene rundt ulykken ble kjent.
Forsvaret grep ikke inn
Den militære havarikommisjonen som gransket ulykka slo fast at piloten som førte ulykkesflyet hadde hele 1,6 i promille da ulykka skjedde.
Men det Forsvaret ikke fortalte de pårørende var at det var velkjent at piloten hadde alkoholproblemer og at sjefene hans visste det, uten å gripe inn.
Ble frikjent, men fikk kritikk
I 2010 ble staten i Hålogaland lagmannsrett frifunnet for grov uaktsomhet etter at de etterlatte hadde gått til søksmål og bedt om oppreisning.
- Les også: Staten frikjent etter flyulykke
Retten mente at det ikke ble bevist at staten hadde vist grov uaktsomhet ved å la en militærflyger med alkoholproblemer få lov til å fortsette å fly både militære- og sivile passasjerer.
I dommen fikk likevel staten ved forsvarsdepartementet skarp kritikk fordi man lot majoren fortsette å fly passasjerfly til tross for at man visste at han hadde et alkoholproblem.
Se NRK Brennpunkts dokumentar «Fortielsen» her.