Flyet er helt nytt, og utviklet av Andøya rakettskytefelt i Vesterålen. Det er høyteknologisk, og inneholder måleinstrumenter for nærmere en million kroner, forteller Preben Hansen ved Andøya Rakettskytefelt.
– Her har vi en pc ombord som tar seg av all databehandlingen. Så har vi ei strømforsyning med batteri, en meteorologipakke, gyroer og gps`er og så videre.
Testet i dag
I formiddag ble flyet testet for aller første gang.
Og mens flytrafikken blir lammet, kan dette lille flyet fra gjøre askemålinger selv om luftrommet er stengt, forteller administrerende direktør ved Andøya Rakettskytefelt, Odd Roger Enoksen.
– Dette flyet kan operere i 4-5 timer i ganske store avstander og i ulik høyde. Vi kommer jo ikke så høyt som rutefly, men kanskje opp til en 10 tusen fot.
Også bakkemålinger
Ved Andøya rakettskytefelt er det også en stasjon for bakkemålinger av lufta og atmosfæren ved hjelp av laser. Denne stasjonen målte i helga et over 200 meter tykt askelag over Andøy.
– Riskoen er liten med å bruke et slikt fly, man risikerer ikke liv og helse med å sende et slikt fly ut i askeskyen.
– Med de instrumentene vi har på Alomar og med fly så kan vi måle innholdet av aske i lufta, sier Enoksen.
Avinor positiv
Avinor vil nå se nærmere på den nye teknologen som er utvikla på Andøya, sier konsernsjef i Avinor, Sverre Quale.
– Vi er positive til alle gode forslag for å få bedre datagrunnlag og få bedre metoder for å varsle og vise prognoser.
Dagens testflygning var vellykta, og om kort tid vil det førerløse flyet være klart for askemålinger.